Tjadden Hällström & Co



Här är det glada Tjadden-gänget, som stora delar av Sverige skall
skratta åt i sommar igen. Den nya Tjadden-revyn heter Skrattspegeln,
och har som vanligt skrivits av Anderzon och Tjadden. Hundratalet
svenska folkparker får besök, men först skall revyn gå hela maj mån-
ad på Gröna Lund i Stockholm. Det var där fotografen fann det festliga
gänget i en lekfull repetitionspaus. Vi känner igen blonda Berit Bogg och
kvicksilvret Mona Thelmé bland lustigkurrarna Tjadden Hällström, Hasse
Burman och Berndt Dahlbäck. Den senare är ny hos Tjadden men park-
publiken känner honom väl från andra glada sammanhang.

----------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Den 2 maj 1974.

Kommentarer
Postat av: Sladden Hultgren

Morgonhälsning!

Detta var en trevlig morgonläsning (och återblick) för mig då jag nyss kom hem från jobbet och nattskift. Alltid roligt/trevligt att titta in hos dig och läsa ALLT du lägger ut här.

Ha det bäst!

/Sladden

2011-03-02 @ 06:54:52
URL: http://sladdens.se/
Postat av: Roger

Hej Sladden! Roligt att jag kan sprida lite glädje på morgonkvisten. Ha en bra dag!

/Roger.

2011-03-02 @ 08:33:39
Postat av: Björn Jakobsson

I likhet med Sladden diggar jag Tjadden och gillar inte riktigt Lasse Åbergs skällsord "Tjadden-varning" när det vankas överspel. Kul också att se Bernt Dahlbäck. Det gjordes en TV-inspelningen från den där föreställningen som visades i Minnenas Television för kanske tio år sedan och jag konstaterade (lite till min egen häpenhet) att det var första gången jag sett levande bilder med Bernt Dahlbäck. Kul också att se Hasse "Stockholmare skulle bara skjutas" Burman, Tjaddens primadonna Berit Bogg och fd Family Four-medlemmen Mona Thelmé. Jag ångrar bara att jag aldrig spelade in programmet när det sändes, för jag minns att jag tyckte att det var mycket roligt.

2011-03-03 @ 19:09:45
URL: http://beji.webb.se
Postat av: Roger

Är också en diggare av Tjadden. Minns honom från de klassiska "Ludolf"-monologerna. Berndt Dahlbäck såg jag live i Piteå på 70-talet, en man med fart o fläkt. Hans bror, Erik "Kapten" Dahlbäck gästade min blogg för ett tag sedan. Han var trummis i "Fläsket Brinner" "Gårunt show" o "Nature". Yngve Forsséll berättade en gång för mig att hans orkester showat tillsammans med Berndt på Trägårn i Göteborg, Yngve berömde hans artisteri. Hasse Burman basist hos Charlie Norman (född i Byske) gjorde en inspelning som hette "Vi flytt in´t" i slutet av 60-talet. En låt som f.ö. spelades i dåvarande Melodiradion rätt så ofta. Finns f.ö. att avlyssnas på You Tube. Han figurerade i en serie i TV 1967 med Lars Ekborg o Carl-Gustaf Lindstedt som hette "Partaj" där han gick omkring med en lappmössa. En kul kille!

2011-03-03 @ 20:41:23
Postat av: Björn Jakobsson

Jodå jag har såväl "Vi flytt int"-singeln och LP:n som Bernt Dahlbäck gjorde tillsammans med Yngve Forsells "God Juli". Jag har dessutom sett repriser på "Partaj" på TV - samt har den ganska obskyra LP:n med material från programmet. Hasse Burman finns väl fortfarande bland oss trots att han nu kommit upp i åren. Sist såg jag honom på TV i någon sändning från en friluftsteaterpjäs - undrar om det inte var när Eva Rydberg tagit över Fredriksdalsteatern. Då var han i gammal god form, vill jag minnas.

2011-03-05 @ 20:56:12
URL: http://beji.webb.se
Postat av: Sladden Hultgren

Är mycket minnen som dyker upp här.

När det gäller skivor med Tjadden, så har jag samtliga, plus en outgiven LP. Har några singlar/ep plus LP med Hasse Burman. Tror att jag (nästan) har alla skivor med Bernt Dahlbäck plus en lack-singel.

Partaj-skivan finns även här i samlingen.

Lite om TV-program:

1974 visades "Tjadden i kvadrat" i fyra delar. Det var där i ett avsnitt som Tjadden gjorde Astri Taube och sedan blev stämd av dom... Det var från denna serie ett avsnitt visades i Minnenas television 2003 som en hyllning till tre underhållare som gått ur tiden, Tjadden, Rulle & Mille Schmidt.

Sista gången jag såg Hasse Burman i TV var 1995 då föreställningen "Östermans glada änka" från Göta Lejon visades. Andra som var med, var bl.a. Ewa Roos och Tjadden.

Sedan förekom ju detta glada gäng (fotot ovan) i 47:an Löken filmerna...

2011-03-06 @ 14:24:38
URL: http://sladdens.se/
Postat av: Massimiliano Russo

Hej jag kände Mona thelme !
Hon gick bort den 4maj i år !
Saknaden e stor !Mvh:Massimiliano!

2013-05-29 @ 12:58:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0