TRE KRONOR - 1965

Ishockey-VM:et 2011 går av stapeln mellan den 29 april-15 maj i Slovakien. Det stundar alltså många nervösa timmar framför TV:n när vi skall försöka heja fram vårt mest älskade landslag till en eventuell guldmedalj. 1965-års upplaga av Världsmästerskapen i ishockey gick i Tammerfors i Finland. Som vanligt var det rena högtidsstunder för alla sportintresserade, även min far inräknad. Varje gång som Tre Kronor lyckades göra mål, skrek min pappa ett högt glädjetjut, så att min mor blev nästintill smått förargad. Vid det VM som Sverige arrangerade 1969, så bestämde sig min kompis och jag, att varje gång som Sverige gjorde mål skulle vi äta en bit falukorv som fanns i våran kyl. Vid det här tillfället slumpade sig det så, att Sverige (för en gång skull) skyfflade in mål på mål. Följden blev två mycket mätta gossar, i vars magar det låg nästan en hel stor korvring. Som jag minns så upprepades aldrig korvätningen i fortsättningen. Påpekas kan också att vid "korvätningstillfället" var mina föräldrar inte hemma. Men min mamma undrade senare var i världen falukorven hade försvunnit.


I Tammerfors 1965 kom TRE KRONOR på bronsplats. Sovjet tog guld, Tjeckoslovakien tog silver. I TRE KRONOR fanns följande spelare med:

Ronald "Sura-Pelle" Pettersson, Nisse Nilsson, Lars-Eric Lundvall, Eilert "Garvis" Määttä, Håkan Wickberg, Uno Öhrlund, Carl-Göran Öberg, Anders Andersson, Tord Lundström, Lennart "Lill-Strimma" Svedberg, Sven Tumba, Gert Blomé, Nils "Nicke" Johansson, Kjell Svensson, Leif "Honken" Holmqvist, Bert-Ola Nordlander, Roland "Rolle" Stoltz samt tränaren Arne Strömberg.
-------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0