Vad har hänt med "Honken" Holmqvist?

FÖRR JUBLADE PUBLIKEN - NU BUAR MAN ÅT "HONKEN" HOLMQVIST, 29:

"Jag orkar inte skärpa mig längre"


Vad har hänt med "Honken" Holmqvist, 29? En gång Tre Kronors stora
hopp i matcher mot tjecker och ryssar. Det här var en vanlig syn på
Hovet i lördags. En deppad "Honken" rafsar ut en av de nio puckar han
släppte bakom sig. Publiken buade. "Ut med Sållet, in med Christer",
ropade någon. Jag kommer igen säger "Honken" själv. Jag ska visa
att jag inte är slut.

"Honken" ställer inte upp i VM".
¤ Det läste vi i efter 9-4 förlusten mot Sovjet i lördags
¤ Är det sant?
   - Nää, säger "Honken" Holmqvist i dag. Visst blir jag med. Nu ska jag hårdträna.

Men det är en skakad Honken Holmqvist, 29, som talar ut dagen efter den stora förlusten. Han har varit dålig hela våren. Matchen mot Sovjet skulle bli hans stora come-back. Då skulle han visa att han fortfarande är mannen som kan vinna en match åt Sverige. Han hade laddat upp som aldrig förr. Och så gick det inte vägen i alla fall. Han vet att flera av målen var billiga.
   - Jag skulle ha klarat fyra eller fem om jag varit i vanlig form, säger han.

"SÅLLET" SKREK DE
Och han - den store idolen - fick uppleva hur ståplatspubliken vände honom ryggen. Där de först ropat "Honken, Honken", Honken" ropade de nu i stället "Christer, Christer" (Abrahamsson) och "Sållet".
Till och med ryssarna - som brukar få stora skälvan när de möter Honken - tycker att han är en skugga av sitt forna jag.

Honken själv vet inte riktigt varför han är så dålig just nu. Men han tror att det beror på slutspelet.
   - Vi i AIK spelade inte bra under våren, säger.
   - Och därför har spelglädjen försvunnit.
   - Dessutom är jag dåligt tränad just nu. Jag orkar inte skärpa mig hela matcherna längre. Det är inte maskens fel?
   - Nej. Då skulle jag ha varit dålig också i höstas.

"JAG ÄR INTE SLUT"
Du har inte blivit skotträdd?
   - Nej. Det visade matcherna under försäsongen.
Och du är inte slut?
   - Nej. Det är något tillfälligt.
   - Jag tror att jag ska hinna bli i form till VM.
   - Vi har tre dagar på oss innan vi åker till Prag. Och då ska jag träna som aldrig förr. Jag måste få tillbaka konditionen och spelglädjen. Det får man bara genom att åka skridskor.

På torsdag åker hockey-truppen till Prag. Det blir två träningspass om dagen fram till torsdag. I går - måndag - avverkades de två första. Dessutom körde Leif Holmqvist från AIK lite extraträning.
Hur känns det att inte vara den store IDOLEN  längre?
   - Inget speciellt.
   - Jag har hört glåporden under hela slutspelet. Men jag bryr mig inte så mycket om vad smågrabbarna skriker.
   - Och jag vet att alla "goda" vänner som dunkar en i ryggen när det går bra försvinner som genom ett trollslag när det går dåligt.

"HAN KOMMER IGEN"
På lördag spelar Sverige sin första match i VM - mot Schweiz. Och på söndag kommer den första, riktiga matchen - mot ett laddat Tjeckoslovakien. Billy Harris säger att han ännu inte bestämt vem som ska bli förstemålvakt i Prag.
   - Jag tror att Honken kommer att må bra av att åka till VM, säger han.
   - Han har haft en stor press på sig här hemma. De som säger att han är slut som målvakt vet inte vad de talar om. Jag tror att han kommer igen i VM.

"NU TAR VI VM"
Också Christer Abrahamsson stöttar Honken:
   - Vi vet alla vad han kan. Jag tror att något kommer att hända med Honken under träningen i Södertälje.
Honken Holmqvist ler och säger det han måste säga:
   - Nu tar vi VM!
.............................................................................
AFTONBLADET ¤
Måndag den 3 april 1972.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0