Andliga sånger

I TV-programmet Café Norrköping medverkade Christer Sjögren med Vikingarna. I samma program fanns även Jan Sparring med. Detta var upprinnelsen till den LP-skiva som Christer Sjögren sedan gjorde med en rad andliga klassiker. Jan Sparring "tyckte till" och ville gärna se en andlig platta med Chritsre som sångare. På skivkonvolutets baksida skrev Jan Sparring sedan ett litet "tycka till", och önskade Christer lycka till i framtiden med nya andliga plattor.

Troende eller ej, men inom den andliga musiken finns en otrolig låtskatt som vi skall vara rädda om. Att "vanliga" profana artister uppträder i andliga sammanhang, visar bara deras bredd som artister och underhållare. Jag har tidigare berättat om när jag 1985 medverkade på Älvsbykören Stämbandets inspelning. Deras repertoar bestod också av en blandning av profant/andligt. Sångaren Kjell Andersson, som mest gjort sig känd på de profana scenerna, har också släppt andliga låtar på skiva. Detta gäller också Susanne Lundquist från Älvsbyn, som sjungit i flera dansband häruppe i norr. Hon har också spelat in en rad andliga alster. I mitten av 1980-talet blev jag tillfrågad om att vara med på en inspelning med enbart andlig musik. Det var Ebenezersångarna i Vistträsk, Älvsbyn som skulle dokumentera sig i sång och musik. Jag spelade trummor på de 14 låtar som skulle vara med.

Även professor Leif GW Persson och programledaren Hasse Aro har berättat om sin stora kärlek till de andliga visorna. Före varje "Efterlyst" i TV 3 brukade de båda sjunga andligt för full hals i studion. Vid en intervju som GW var med i, berättade han om hur viktigt han tycket det var att få sjunga dessa låtar. Han berättade också att i hans CD-spelare fanns för jämnan skivor med andlig musik.


Medverkande musiker: Ing-Mari Larsson - piano, Roger Lindqvist -
trummor, Leif Berg - gitarr, Ann-Catrin Josefsson - gitarr, Torvald
Lundberg - bas m. fl. Producent & tekniker: Torvald Lundberg.


Sångaren Kjell Andersson gjorde en CD med andliga låtar. På skivan
medverkade även Susanne Lundquist och Visa Vi Kören i Vidsel.
Inspelningen gjord i Studio A-Ljud, Arvidsjaur.


1992 gjorde Kjell en inspelning med "På-begäran-låtar". En av låtarna
- Stanna upp - hade f.d dansmusikern Lennart Öhman gjort text och
musik till.


Lennart Öhman, en gång basist i dans-
bandet Lennes med Bitte, var mannen
bakom låten "Stanna upp". Hade ett samt-
tal med Lennart för ett bra tag sedan, där
han berättade litegrann om sina texter, vilka
jag tyckte var formidabla saker.


Susanne Lundquist på ytterligare en andlig produktion, här tillsammans
med Åke Swahn. Inspelningen gjord 1996/1997.


Susanne Lundquist mötte jag en gång i en inspelningsstudio i Älvsbyn.
Jag var med som trummis på några låtar, dock av lite mer profant slag.


Kjell Anderssom återigen - med gästartisten Susanne Lundquist.


ATTAKK hette ett gäng bestående av kristna ungdomar. I bakre raden
som nr. 2 fr. v ses pastor Kenneth Sandström. Hans mor Gun och jag
är kusiner. Även Gun har spelat och varit körledare inom pingskyrkan
i många år. Kenneths barn är även de musiker.
--------------------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Roger

Det retar mig när jag slarvar med stavningen på vissa ord. Pingstkyrkan blev Pingskyrkan, slarv, Roger, nu får du skärpa dig!

2011-05-21 @ 17:46:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0