Cirkus i stan

En junidag sommaren 1967 kom Cirkus Scott till stan. Till järnvägsstationen i Piteå anlände godsvagnar fullastade med djur av olika modeller. Runt omkring på området hade folkmassor samlats för att få en glimt av det exotiska gästerna. Från järnvägen till Norrstrandsområdet skulle cirkuspersonalen frakta sina djur genom Piteå stads gator. Man ville ha hjälp, och hjälp det fick dom av bl. a. mig! Jag fick det stora förtroendet att ta hand om ett lamadjur som jag lovade att gå med hela vägen till Cirkus Scotts spelplats.
   - Du måste se upp, dom kan spotta rätt så bra, var de förhållningsorder som jag fick, innan jag lite kavat påbörjade min promenad mot det tilltänkta målet.

Inga fadäser hände. Laman var hur snäll som helst med mig. Jag levererade "min lama" i stallet vid cirkusplatsen. Men nån djurskötare det blev jag aldrig. Inte ens svajmastartist eller clown.


En sommardag 1967 kom Cirkus Scott till stan. En stor samling av
nyfikna pitebor hade mött upp på järnvägsområdet.


Vad vore en cirkus utan sina elefanter?


Jag fick hjälpa till att promenera genom stan med denna lama vid min
sida.
-----------------------------------------------------------------
Foto: Henning Höglund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0