En indian vid köksbordet


Det är tidig juldag den 25 december 1966. Julaftonen är förbi, vår
klocka som hänger på väggen visar 00.30. Vid köksbordet sitter det
en indian som heter Henning. Han är klädd i en stilig huvudbonad,
precis så som en riktig indian skall se ut. Å inte nog med detta, runt
halsen hänger ett slags halsband. Indianen Henning har en cigarett av
märket Prince i sin ena hand. Mitt på bordet står en grönfärgad ljus-
stake som jag gjort i slöjden under slöjdläraren Gottfrid Marklunds vak-
ande ögon. T.v. syns vår första TV-apparat inköpt 1962 på Lundmans i
Hortlax.

Hennings indianattiraljer var den julklapp som jag fick på julaftonskvällen.
Dom kommer jag ganska bra ihåg. Kanske att de skulle ha passat att an-
vända en dag som denna när barnen skall komma hem på besök? Men
det kan tänkas att dom skulle trott att farsan hade blitt lite ding?
------------------------------------------------------------------------------
Julfotograf: Gerd Lindqvist.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0