Farbror Svens dagboksanteckningar

Den 14 juni 2004 omkring klockan 2.00 på natten, ringer det på vår telefon. Det är en sjuksköterska på det äldreboende där min farbror bor. Hon är ganska lugn, men kortfattad:
   - Hej, Roger! Det är dags nu, han har inte så lång tid kvar. Det kanske rör sig om några minuter.
Efter att samtalet är avslutat ringer jag min kusin Britta för att berätta nyheten.
Sedan beger jag mig snabbt ut i den regntunga juninatten, för att med bil åka i riktning mot Hortlaxgården.
När jag går mot entrén, har en av de anställda redan öppnat dörren för mig. Med snabba steg går jag mot Svens rum, under tystnad.

När jag kommer fram är Sven redan död. Han hade somnat in endast någon minut innan jag kom.
   - Det gick mycket fortare än vi kunde ana, säger en av de tre skötarna som står vid min farbrors säng.
Hela helgen hade vi suttit där, jag och kusin Britta. Vi hade hört Svens tunga andetag, och vi led med honom varje gång han rosslade till. Nu var det alltså över. Farbror Sven (ett namn som han gick under hela min barndom) hade fått komma till ro efter 84 år. De sista 11 åren hade han levt som änkling efter sin hustru Elmas bortgång 1993.

När jag blev ombedd att ta fram Svens favoritkläder, så tvekade jag aldrig. Han ville alltid se fin och proper ut. Han ville också ha pressveck på sina byxor samt slips. Håret låg alltid fint kammat, det var så det skulle va´tyckte han! Nån vecka före sin bortgång ringde han mig. Han var lite bekymrad över sitt hår. När jag sa att vi skulle boka tid hos frisören så blev han lite gladare. Sven var alltså relativt nyfriserad vid sitt frånfälle, en handling som kom att se ut som en tanke.

När vi tre kusiner (Rigmor, Britta och jag) skulle städa ut Sven och Elmas hus i Storfors, så hittade vi både det ena och det andra. Sven kastade inget i onödan. Han levde efter principen "den där grejen kan vara bra att ha kvar, man vet ju aldrig". Sven hann bo i exakt 50 år i sitt hus vid Storforsvägen, innan han i december 2002 flyttade till Hortlaxgården.

Något som tilldrog sig mitt speciella intresse, var några skrivböcker som fanns i en byrålåda. Vid en närmare titt så visade det sig, att Sven fört kassabok under flera år. Dessutom hade han sparat på gamla almanackor där det fanns vissa anteckningar om jobb osv. I en skrivbok med svart pärm, hade han dessutom fört dagbok från början av 1960-talet. I en brun anteckningsbok fanns nedskrivet händelser från året 1943, som handlade om familjen där hemma i Hortlax. Intressant, tyckte jag! Ur Svens svarta skrivbok, daterat december 1960 kommer här några rader nedtecknade av min farbror Sven Lindkvist:

"Såg TV på lördag den 3 december 1960. Bra program. Var på skyltsöndag den 4 december. Ishockey kl. 3 Öjebyn-Storfors. 30 grader kallt den 10 jan. å hela veckan. Såg ett finskt program måndagkväll. Elma till stan för köp av batteri till radion, torsdag den 12 januari. Köpte mockajacka byxor o skor den 16 januari. Elma köpte skor. Klippte mej den 17 januari hos Arne Fahlman. Var ut å spatsera den tisdag den 21 januari.

Rep. av rör i sulfaten vid kröken i gatan. Söndag den 22 januari, främmande, John o Emmy Risberg, Inga-Maj, Gustaf o lilla Bosse Ceder. Laddning av batteri onsdag den 25 januari. Elma å jag var ute å åkte spark söndag den 29 januari. Var hos Emmy o John å fick käk. Var hemma på tisdag kväll å såg nåt roligt i TV. Torsdag ishockey i TV Sverige-Kanada 4-0.

Fredag skandal match Kanada vann 4-1. Lördag snö, hemma vid TV rutan. Elma skrallig. Söndag jobbar. Söndag den 12 februari följde Valter till graven. Henrik Lidman öppnar kafé den 13 februari 1961. Eftermiddag i veckan. Deklarerar tisdag den 14 februari.

Mycket vackert väder 16 februari 1961. Elma betalar skatt 40 kr. på MC. (motorcykeln). Eftermiddag i veckan. Var hos Törners Söndag  den 20 februari. På lördag ut å luffa på oss till Hortlax. Mycket halkigt måndag den 21 februari. Var å klippte mej den 1 mars. Första båten till Skuthamn, Torsdagen den 2 mars 1961. Sotning i dag, den 2 mars 1961 mellan 11-12 f.m.

Var hos Börje å Barbro Lördag den 4 mars på Surströmming. Sverige förlora mot Sovjet med 6-2. Trevlig kväll 5 mars hemma, Kanada o USA spelar hockey kl. 14.55 i TV. Låg å mådde skönt lördag den 8 mars 1961, läste tidningar inget program i TV. Lördag den 26 mars hemmakväll vid TV. Söndag ut å gå vackert väder, samma dag fotboll Sverige-Tjeckoslovakien.

Klippte mej den 1 april. Lördag (Påsk) Törners familj var här på mat påsklördag. Långfredag hemma på farmen, dåliga TV program. Jobbade Söndag den 9 april arbeta till kl. 18 em. Ganska så kallt. Var hos Törners annandag påsk. Såg på TV från Sovjet mottagandet av rymdmänniskan. Var till Piteå å såg på filmkarneval, annars hemma hela helgen".


Sven och Elma Lindkvist, vid Svens föräldrahem omkring 1963/64.
Bilen, som ses på bilden, av märket Opel Rekord, var Svens första bil.
Den var mörkblå till färgen.

"TV i kväll. Lördag den 6 maj regnar hela helgen. Regnar å dis hela helgen den 27-28 maj. Mors dag var till graven i Öjebyn. Elma å jag med blommor. Var till Piteå på lördag den 27 maj såg Pite vinna med 3-1 . Var hem på kvällen till mors dag med presenter, vackert väder. Två o en halv vecka i början av juni 1961, mycket varmt. Midsommarafton var på Fårön John, Emmy, Elma å Sven, trevligt. Till Svensbyn midsommardagen, kallt midsommarväder.

Var till Törners söndag den 2 juli. Hos Bertil Forsberg på lördag kväll. Var hos Törners 8 juli. Var på Öholma å badade. Göta å flickorna var här då vi badade. Måndag börjar semester. Regnar första dagen. Måndag den 10 juli. Mycket övertid till veckan. 1-15 augusti 1961 vackert väder utställning i Piteå.

Arbetade Söndagen den 13 augusti 1961. Var på fotboll Storfors vann över Malmberget 4-3. (3-0 i halvtid). Vackert väder utställning i Piteå. Elma var på kyrkogården under fotbollsmatchen.

OBS!!! Farbror Sven tappar sina tänder!!!

Tappade tänder under semestern i Tingsholmen. Gjorde nya både uppe och nere. 400 kr. kostade det".

(
När jag städade ut Svens hus, hittade jag ett kvitto på 400 kronor. Det var vad tandläkarbesöket kostade för en omgång nya tänder, sommaren 1961. Han och Elma badade i Tingskholmen. Det bar sig inte bättre än att när Sven skulle dyka, så ramlade hela garnityret ut. Jag har hört den här berättelsen sen barnsben, plötsligt fick jag svart på vitt att det faktiskt stämde med utsagan). /Roger.


Sven och Elma gifte sig den 21 oktober 1950 i Öjebyns kyrka.


Sven i sällskap med svågern Törner Larsson d. 1967, gift med Elmas
syster Göta. Det hände ibland att Sven och Elma "gick på lokal". Här
syns Sven o Törner på "Tuna" i Piteå.


Svens namnteckning. Sven hade den berömda glimten i ögat. Ibland
när jag gjorde hans räkningar och ville ha hans namnteckning, tittade
han på mig kisande med sina ögon och sa på pitemål: "Höllö, vo häjt
i idag, järe Schven?" Översatt: Hörrudu, vad heter jag i dag, är det
Sven?


Svens barndomshem vid Hortlaxvägen i Hortlax. I familjen fanns tio
barn tillsammans med mamma Hanna och pappa Amandus.

"Onsdag snöar det mycket, e.m. nattskift (6 dec. 1961). Var på skyltningen i Piteå. Solveig sjöng. Var hos Edith i Älvsbyn på julafton, trevligt. Var hos Törners på Nyårsafton till halv 5 på morgonen. Bra TV program. Törners var här på juldagen. E.M. efter nyår. Elma målade taket Torsdag den 1 februari 1962. Mamma o pappa o Elma o Sven var hos Törners lördagen den 27 januari 1962. Trevligt. Var hem på söndag den 28 februari. Högt vatten, tisdag den 1 februari 1962. Högsta på 30 år. Var hem på pappas 76-årsdag, fredag den 9 februari 1962.

Var hos Eriks Lördag den 10 februari. Var sjuk den 9 mars Fredag, Lördag, Söndag, Måndag. Emmy o John var här på visit Söndag 11 mars. Köpte nya pjäxor stavar, bindningar, lördag den 30 mars 1962. Var hos Törners Långfredag 1962. Trevligt. Till Piteå Påsklördag, vackert väder. Var hos Maj-Järds å Johns Lördag den 12 maj. John Risbergs pappa (Tycko) jordfästes i dag söndag. Högmässa från Piteå kyrka. Fotboll Svensbyn-Rosvik på Storforsheden".


Fr. v. Åke Lindkvist (1924-2010) Elma (1917-1993) samt Sven Lindkvist
(1919-2004). Åke och Sven var bröder.


Efter att Sven fått sitt körkort i februari 1963, kunde man se honom
och frugan efter de norrbottniska vägarna, ofta med en kaffetermos
i baksätet. 

"Första båten den 11 maj 1962. Jobbar pingstlördag och annandagpingst 200 per skift. Var hemma pingstlördag. Dåligt väder regnat halva dagen. Började med nytt skift den 1 oktober 1962. Var till Törners lördag den 30 september. Var till Skellefteå med Gustaf och Inga-Maj till Rut å Kalle, söndag den 6 oktober 1962. Köpte fotogen den 12 oktober 1962 - ledig Fredag, Lördag, Söndag. Vackert väder".


Sven hade ett stort intresse för båtar och sjöfart. Här ses han 1973
vid den då nybyggda Haraholmshamnen utanför Piteå.


Svens syster Elsa Lundmark (1916-2002) t.v. på besök hos Sven och
Elma på Storforsvägen.


Sven och Elma var ofta ut med sin bil. Ibland hämtade man upp nån
av sina bekanta. På den här bilden hade Sven o Elma med äkta paret
Artur Lindkvist (1921-2009) o makan Ragnhild (1923-2009). Sven och
Artur var bröder. Elma Lindkvist syns längst t.h.


Sven och min mor Maj-Gerd på besök hemma hos oss i Hortlax -
en sommar för några år sedan.


Sven med sin cigarett i ena handen, samt sina skidpjäxor på. OBS!
att på takräcket, ligger hans skidor.


Hustrun Elma f. Lidman i Svensbyn. Här på en bild från 1973.

När stunden var kommen att planera inför Svens begravning, samlades jag o mina kusiner hemma hos mig tillsammans med kyrkoherderden Heinrich Fröb. Han ville att vi skulle berätta om våran farbror, om de minnen som vi hade av honom. Ibland kom tårarna - för att senare utbytas i glada skratt. Då sa kyrkohedre Fröb:
   - Av era skratt att döma, så verkar er farbror varit väldigt omtyckt. Det är inte bara i gråten som man visar sin saknad, man kan även visa det i skratt! Så skönt att ni känner så...!

Jo, våran farbror, var väldigt omtyckt. Att jag sitter och skriver det här - är just därför att han - och Elma - är väl värda att bli ihågkomna!
--------------------------------
Roger.



Kommentarer
Postat av: Kaj

Hej Roger!

Det är intressant med gamla dagböcker. Själv har jag sparat de dagböcker som min farmor skrev mellan åren 1968-88. Hon gick bort 1994 men när jag läser hennes dagboksblad blir hon som levande för mig igen. Själv har jag skrivit dagbok sedan jag var i de yngre tonåren, det är bra att ha som stöd för minnet.



/Kaj

2011-05-24 @ 16:11:48
Postat av: Roger

Hej Kaj! Härligt att se dina kommentarer igen. Jag skrev dagbok redan 1968. Men ibland gjorde jag långa uppehåll. Skrev ganska mycket när barnen var små, tänkte att jag ville dokumentera deras småbarnsår. Kan vara kul för dem den dagen när "farsgubben" inte minns längre? Bloggen är ju också en dokumentation, tycker om att "frysa tiden" så den kan bevaras åt eftervärlden.

Mvh Roger.

2011-05-24 @ 17:00:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0