Grattis på högtidsdagen

Den 14 maj 1929 föddes en liten flicka hemma i kökssoffan i Blåsmark. Att föda hemma var väl en vanlig procedur vid den här tiden, men vad som komplicerade det hela var att den lilla bebisen låg i sätesbjudning. Trots det så förlöpte förlossning tämligen bra. Den lilla flickan döptes efter en tids funderande till Maj-Gerd Karolina Lundgren. Det något ovanliga tilltalsnamnet var ett förslag som kom från min mormors svägerska, Hedvig Jonsson. Hedvig var gift med mormor Bedas bror Karl, och hon har berättat långt senare att det var hon som "hittade" min mors namn.

Genom åren så har vi bara vid ett tillfälle råkat på en annan dam som också hette Maj-Gerd. Så min morsa kan man säga är litegrann av en unik sort. Den 14 maj har hon alltså uppnått den aktningsvärda åldern av 82 år. Därför säger jag/vi grattis på födelsedagen. Idag har vi hyllat henne (en dag för tidigt) men vad gör väl det?


Den 14 maj 1989 firade vi min mammas 60-årsdag. Då såg familjen
Lindqvist ut på följande sätt: Gerd, Maj-Gerd, Roger och John.
--------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0