Sex bokstäver med negativ laddning...

CANCER! Ett ord som väcker starka känslor. Ett ord på sex bokstäver med negativ laddning. Ett ord som får oss att känna ett visst mått av obehag, så fort det kommer på tal.

KRÄFTA! Var det ord som användes i äldre tider, över det sjukdomstillstånd som i de flesta fall ledde till en säker död. I dag kom jag att tänka på alla de personer som nångång i livet stått öga mot öga med den vetskapen att en cancersjukdom slagit rot i ens kropp. Tanken är skrämmande, den är så pass laddad att man nästan inte ens vill ta ordet i sin mun. Men ändå måste man...

Idag när jag besökte lasarettet, kom jag att tänka på speciell person som en gång fanns i min närhet. Han blev så småningom sjuk, och fick diagnosen cancer. Vi träffades på lasarettet i Piteå en höstdag för några år sedan. Mötet som vi fick, skulle visa sig bli det allra sista. Han avled en kort tid därpå. Samma sak gäller en annan bekant som även han fick den fruktade sjukdomen. Sista gången vi möttes verkade han hoppfull inför framtiden. Men historien fick även den ett tragiskt slut. Samma sommar fick jag besked via telefon att han gått bort.

För varje gång som detta sker, förändras världen en aning. Inget är längre som förut, och det är med stor sorg och saknad som jag tänker på alla de som inte längre finns här mitt ibland oss.
-------------------------------------------------
Roger.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0