Sörbyskolan i Hortlax (1890-1990)

Den rödmålade Sörbyskolan i Hortlax byggdes 1890. Den togs ur bruk 1990, alltså 100 år senare. I skolan gick min pappa och hans syskon, där gick även jag, och där hann även Andreas gå innan det hela tog slut. Skolan var byggd i tre våningar. Högst upp i det lilla kyffe som skulle föreställa matsal, satt vi och åt vår mat. Lite senare togs det ur bruk p.g.a. den överhängande brandfaran.

Om de minnen som jag hade av Sörbyskolan, skrev jag en artikel om. Den var införd i Piteå-Tidningen den 13 oktober 2006. Idag finns en annan typ av bebyggelse på den tomt där skolan en gång fanns. Jag brukar ibland ta cykeln för att åka förbi för att insupa miljön igen. På skolområdet stod en gång ett par björkar. Om en av dessa björkar, skrev jag en dikt - Den gamla björken - som infördes, också den, i Piteå-Tidningen den 16 juni 2006.


Sörbyskolan som den en gång såg ut.


Den 13 oktober 2006 berättade jag i en artikel i Piteå-Tidningen om
de minnen jag hade från min tid i Sörbyskolan. Den handlade bl. a. om
fluortanter, lärare och en färgstark distriktsköterska.
----------------------------------------------------------------



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0