STÄMBANDET - Älvsbyn

STÄMBANDET var en kör hemmahörande i Norrbottens Pärla, Älvsbyn. Kören bestod av ett 25-tal personer från bygden. På repertoaren fanns såväl andlig som profana melodier. Sångledare för gruppen var Gunhild Andersson, Älvsbyn. Kjell Andersson, sångare, trubadur och en välkänd profil häruppe i de norra delarna, var Gunhilds son. Kjell figurerade också i kören med sin sång, bas- och gitarrspel. 1985 ringde han mig. Kören hade gjort en inspelning, och nu ville man ha lite mer taktfast komp med på sina låtar. Kjell och jag åkte ner till teknikern Kjell Nästén i Skellefteå, i hans inspelningsstudio. Kjell la på sin bas, och jag mina trummor. Kjell Nästén var för mig ingen ny bekantskap. Redan 1981 gjorde Rolf Åhmans en singel i hans studio KN i Skellefteå. Kjell var även med när vi i Rolf Åhmans spelade vår sista spelning i Edeborg, Harads trettondagsafton 1982. Kjell Nästén har också ett förflutet som basist i dansbandet Bosses från Skellefteå.


1985 medverkade jag som trummis på den inspelning som Älvsby-
kören STÄMBANDET gjorde. Med var också min f.d. kollega i Kjell-Bertils
Kjell Andersson. Åkerbärsblomman som pryder omslaget, är Norr-
bottens landskapsblomma (Rubus arcticus).


KJELL ANDERSSON spelade bas och gitarr, jag spelade trummor på
inspelningen som gjordes 1985.
-----------------------------------------------------------------------
Foto: Piteå-Tidningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0