Tomtefars vikarie, ERNST!

Den snö som föll har försvunnit. Återigen lyser ängarna gröna, om detta fick vi bevis på idag när vi gjorde vår promenad runt i bygden. Om vi räknar framåt fyra veckor, så hamnar vi på självaste julafton. O, hemska tanke, vad skall tomtefar säga när vi i "den kalla nord" inte ens kan erbjuda honom och hans renar vit julesnö? Jultomten ringde mig för att berätta, att han skulle skicka sin tomtevikarie istället. Ungefär så här lät det samtal som tomtefar spelade in på band, och så sent som i förra veckan hamnade i vår postlåda:

    - Joo, det ställs ju vissa speciella sorts krav när du ska vikariera för mej på julafton. Om detta är du införstådd?
    - Självklart!
    - Jag har ju ritat in på kartan vart den här Roger Lindqvist bor, med hustru, barn, svärdöttrar och barnbarn, och INTE att förglömma deras två katter, Pelle och Sessan.
    - Kolla in det här då! När du lämnar Polcirkeln, så kör du med renarna i sporrsträck mot Sverige. Det första målet på julklapps-turnén, är Norrbotten. Har du förstått? INTE Västerbotten - Norrbotten!
    - Du kollar så att din GPS fungerar, OM den gör det, så hamnar du på Markvägen i Hortlax. Är du med?
    - Jag är med, tomtefar!

    - När du landar med renarna, se då till att du landar på rätt hustak. För se, den där Lindqvistar´n har två hus på tomten. Det hände att jag en gång tog miste, så jag kröp ned i fel skorsten. När jag damp ned med min julklappsäck, och jag ropade mitt: "Hallå i stugan finns det några snä..." då såg jag att det fanns ingen där. Inte ens en husmus väntade på mej.

    - Du måste ta rätt hus. Det blir det vänstra. Upprepa...
    - Jag landar på det vänstra huset, INTE det andra för då blir det fel...?
    - Rätt, pojk! Men nu hör det till saken att på detta hus finns ingen skorsten.
    - Du måste ringa på dörrklockan. Ja, jag vet att det inte är riktigt som de ska, men du vet att tiderna ändras.
Så även för oss inom tomte- och julklappsverksamheten.

Ja, så där höll dom på. Och nu hoppas vi naturligtvis att tomtens vikarie (han heter Ernst - INTE Kirschsteiger) skall komma. Två personer som jag vet väntar extra mycket är Norah och Max. Och att få se deras tindrande förväntansfulla ögon på julaftonen, skall bli oss ett sant nöje. För det vet vi ju alla: julen är barnens högtid! Tack å hej, leverpastej!


Utanför vårt hus står den här granen och väntar på att få komma till
sin rätt. OBS! Ni som händelsevis ler åt min julgran, och inte tycker
den är världens mest vackraste - ni skulle se den när det mörknar,
och slingan lyser, jag bara mmmmmmmmmmmmm...


Barmark - återigen. Personligen tycker jag att det är okej. Men vad
skall tomten säga?


Istället för vit julesnö möts han av detta. Men som ni läst så skickar
tomten sin vikarie Ernst p.g.a. tomtefar känner sig utbränd efter alla
åren som hela världens välgörare.


När vi gick på promenad idag så var solen också med.


Inne i det här härbret har jultomten sitt julklappsförråd. Jag fick låna
en nyckel för att kika in. Och minsann, där i en enorm hög av klappar
med de mest vackra papper, låg flera julklappar adresserade till Norah
och Max, ja, även åt alla andra barn också i hela fyrkantsområdet.


Däruppe, bakom det stängda fönstret stod tio tomtenissar och lastade
julklappar på tomtens släde.


I tomtens GPS finns Hortlaxvägen inprogrammerat. Ibland brukar
tomten och hans renar (med Rudolf med röda mulen i spetsen) landa
på vägen. Fast de senaste 26 åren har landningen skett på våran in-
fart. Så blir det också den här julen, meddelar tomten via sms.


På denna gata, väntar just nu fem barn på att tomten skall skynda
sig hit med deras klappar. Tomten lät hälsa till alla barnen i sitt senaste
sms, att han kommer snart. Men, som han sa, i år kommer tomten Ernst,
jag skall själv sitta i min favoritfåtölj, dricka julmust, äta skinka och titta
på Kalle Anka på TV:n. GOD JUL på er alla...väl mött på dopperedagen!
----------------------------------------------------------------------
Jultomtefotograferingsgubbe: ROGER LINDQVIST.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0