Bilder och funderingar en dag som denna...

Jag har alltmer antagit formen av en slags väderobservatör, i och med mina skildringar av "dagens väder". Men som jag tidigare sagt, så måste det vara förknippat med den ålder jag befinner mig i. Som sagt: dagens väder är ungefär samma som igår. Man varnar just nu för utbredd blixthalka i hela Norrbotten. Två män fick sätta livet till igår, vid en frontalkollision i trakterna kring Morjärv. De två männen, födda 1951, resp, 1955, åkte i samma bil, medan den andra bilens förare skadades lindrigt. Så se upp därute på vägarna, ni har någon som väntar på er därhemma...

Jag berättade i onsdags att jag hittat en bekant död i sitt hem. Som alltid är det väldigt jobbigt när någon man känner går bort. Den enda trösten är att vi vet att han vid något tillfälle, hoppades på att när det en gång blev dags, så ville han helst somna in i sin egen säng. Det fick han. Än en gång aktualiseras frågan om hur skört livet är.

Häromdagen kunde vi läsa i vår lokaltidning, Piteå-Tidningen, att polisen tagit hand om en kvinna med handeldvapen på sig. Hon hade visat vapnet för en person, på Rådhustorget mitt i stan. Turligt nog hade den personen så pass mycket civilkurage att han omedelbart anmälde händelsen för polisen. Ja, ja, ja! Vad är det för värld vi lever i? Detta är en fråga som jag ställer mig rätt så ofta. Handeldvapen, mitt på Piteå stads gator och torg! I grannstaden Luleå har det då och då förekommit skottlossning. Det är nära nog...Ingen skall behöva gå omkring med stark rädsla i kroppen ute på stadens gator. Tyvärr är det så.

SwedBank har återigen utsatts för ett bedrägeriförsök. Människor avrättas ute på gatorna i både Stockholm och Malmö. Rånargäng bryter sig in hos vanliga människor i deras hem. I höstas hände detta i byn Långträsk, cirka 5 mil från Piteå. Listan kan göras hur lång som helst, tyvärr så är jag rädd att våldet håller på att eskalera, snart måste man väl ha livvakt för att åka upp till byn på ICA-butiken.

Nu har jag (som ni säkert sett) halkat in på ett stickspår. Därför så skall jag försöka ta mig tillbaka på huvudspåret igen...om ni väntar en stund...Nu är jag där!!!

Här kommer några bilder från dagen:


Vid Storfors Varv & Marina upptäckte jag den här "välkomstmattan".
Det var bara för mig att kliva på...Men - jag blev lite betänksam när
jag såg alla de dödskallar som ramade in mattan...


Det första som möter mig är den här "torrlagda" båten. Kanske ett
framtida renoveringsobjekt?


Ja, då går jag...


När jag blickar ut över Piteälven, konstaterar jag en tunn isskorpa
som på vissa delar brett ut sitt genomskinliga täcke.


Längst bort till höger syns Lövholmens såg. Där började en gång den
då 28-årige John Lindqvist för att senare övergå till Wallboard-fabriken
granne med ASSI.


"Vägen västerut", brukade min morfar ofta prata om när jag var barn.
Jag tror att alla morfars vägar ledde västerut. Den här vägen som ses
på bilden, är däremot vägen söderut. Åker man den här, så kommer
man faktiskt ända fram till kungens slott i Stockholm.

-----------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0