Wirénrederiets fartyg / 1972

Min pappas bror, Sven, ägde ett stort intresse för båtar och sjöfart. Samma sak gällde också min far. När Sven dog ärvde jag några urklippssböcker. Förutom mängder av dödsnotiser, sportreferat, artiklar om hembygden så fanns också en stor samling kvarlämnade urklipp som handlade om båtar. Här följer ett exempel. I bilden längst upp till vänster, har Sven "krafsat" ned datumet: "29 april -72".




Wiréns gör propaganda efter hela Svenska kusten med sina välskötta
båtar och givetvis har båtarna de grannaste och duktigaste kockorna
som Monika Eriksson och Berit Lundgren ombord i Kolbjörn.

Ludvig Nordström har skrivit en underbar liten novell som handlar om hur en timmerbogserare, en vacker sommarkväll när detta sekel låg i födslovåndor, sakta kom glidande med ett väldigt timmersläp utanföe Ulvön. På Storgrundet låg fiskebåtarna förtöjda i väntan på vitjingen av skötarna. Ett par besättningsmän såg i andanom fiskarflickorna ligga under fällarna och beslöt sig för friarfärd.. I flottekan hastade de över till skötbåtarna och flickorna och medan lasset sakta ringlade förbi lekte ungdomarna sin lek till dess stallyktan på sista flotten gav uppbrottsorder och pojkarna med manliga tag rodde kapp bogseraren som stånkade, suckade och drog medan kolröken blandade sig med morgondiset in mot land.

I dag är skötbåtarna borta tillsammans med flickorna och kolröken men bogserarna glider fortfarande fram över vårt nordliga hav med allt längre och bredare timmersläp. Det vemodiga ljudet från ångmaskinerna har försvunnit och ersatts med dundret från dieselmotorerna och släpen går nu inte mot söder utan mest mot norr. Mälarlandskapen och Smålandsskogar lämnar råvara till de allt större fabrikerna i norr. Men bogserarna är norrländska.

Här är Piteå av tradition ett aktat namn tillsammans med Kalix Grundsunda och Nordmaling vilka levererat skeppare och besättningsmän till bogserarna i snart hundra år. I dag uppehålls Piteås traditioner av Wiréns rederi vars vackra båtar är en lika bekant syn i Västerås, Köping, Mariefred och Stockholm som hemma i Piteå. Så bekant som man kan bli efter att år efter år släpa 100.000-tals och åter 100.000-tals kubikmeter timmer från Mälarviken genom Hammarbyleden och ut i Saltsjön och vidare upp till MoDo:s jättefabrik i Husum. Låt oss berätta lite fakta kring denna tämligen okända del av Piteås näringsliv.

Wiréns rederi grundades 1902 av Anton Wirén från Arnemark som lärde sig näringen av en farbroder. Det första fartyget var "Ottilia" med en ångmaskin om 10 hästkrafter och sedan utökade rederiet med flera bogserare bl. a. "Arne" - tidigare "Roknäs" - som firman ännu har kvar. Bland bogserare som numera sålts märks gamla "Eol", blev vrak i Finland i fjol, "Ingrid", "Waija", "Vargö", "Viking", "Sim" m. fl. Numera består flottan av "Kolbjörn" om 2.000 hkr, byggd 1917 ombyggd 1957. Drar 60 timmerflottar. 9 mans besättning. "Renö" om 1.000 hkr. Byggd 1918 ombyggd 1959. Drar 45 flottar, 8 mans besättning. "Eol" 750 hkr, byggd 1944 i Amerika, drar 42 flottar. Sju mans besättning. "Vita Björn" 650 hkr,. Byggd 1899, ombyggd 1955 drar 33 flottar, sju mans besättning. "Kraft" 350 hkr, byggd 1921 ombyggd 1962, 2-3 mans besättning. "Arne" 160 hkr, byggd 1895, ombyggd 1955, två mans besättning.

Ombord i fartygen sysselsätts cirka 40 man. Förutom de ordinarie besättningarna finns nämligen en utbytesskeppare som tjänstgör när de ordinarie skepparna är lediga för semester eller får vederlag för övertid. Vid kontoret finns tre man, bolagschefen Hans Wirén, hans ersättare sonen Thomas Wirén samt kamrer Karl-Axel Nordberg. Företaget brukar dessutom säsongsanställa ytterligare 3 eller fyra man. Av hela antalet anställda är det bara sju som inte är pitebor eftersom man främst försöker rekrytera besättningar i hembygden. Av de sju skepparna är det bara två som inte börjat som däckpojkar i rederiet.

------------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Den 29 april 1972.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0