Onsdag den 16 november

Snöskyffeln står lutande mot väggen och väntar. Så även den så kallade "Hematippen". Det sistnämnda snöverktyget är faktiskt en uppfinning signerad Henning & Folke Eriksson i Hemmingsmark. De två kreativa bröderna är kusiner till min pappa. Deras far hette Algot och var bror till min farmor Hanna. Ja, ni ser att jag spårar ut så fort jag börjar berätta. Det som började som en ren vädermässig rapport, har nu kommit in på ett stickspår, och börjar alltmer anta vidden av en släkthistoria. Med andra ord skulle jag vara en usel lokförare. För tänk om jag skulle åka in på stickspår hela tiden, jag menar människorna ombord skulle aldrig komma fram till sin slutdestination. Det kanske skulle gå så långt att när man ringde för att beställa tågbiljett, skulle vederbörande resenär, först förhöra sig om vem som var lokförare. När svaret blev:
    - Lindqvist! Det är Lindqvist som är vår "vår man" idag.
Då kanske att man övervägde att ta flyget istället. Och det skulle bli en konstig situation:
    - Lindqvist! Ni menar ROGER Lindqvist? Nää, då avbeställer jag tågresan.

När den SJ-ansvarige då frågar varför, blir kanhända svaret:
    - Vi skulle upp till Kiruna under julhelgen, jag och hela min familj. Men den där Lindqvist "ordnade" så vi hamnade i Blomstermåla istället. Han kom enligt utsago in på ett stickspår.

Nog med liknelser om "den där" lokföraren Lindqvist. Istället skall jag berätta om betydligt trevligare saker: VÄDRET! Som vanligt har vi varit ute på promenad idag också. Idag har vi haft sju plus grader. Helt tokigt! Men bra! Synd om de stackare som säljer vinterkläder, men det struntar jag i. Just nu!


Min vän solen, var med oss på promenaden.


Hortlaxvägen nu på eftermiddagen.


Än så länge ligger ängarna snöfria.


Väderobservatören Lindqvist i sin nyinköpta VERSACE-mössa. Jag
nämnde om min "stickspårsteori". Detta händer mig ibland. Häromdagen
när jag skulle handla, jag och hustrun, stod jag i min egen lilla värld
när den söta kassörskan snällt sa: - Jo, det fattas 13 kronor!
Just då tänkte jag på det revynummer jag håller på att skriva. Det andra
runt omkring hade jag nästan glömt. Min hjärna arbetade för att hitta
den där knorren på numret. "Stickspårsteori" det kan också kallas idé-
flykt.

-------------------------------------------------------------------------------
Väderleksfotograferingsgubbe: ROGER LINDQVIST (med VERSACE-mössan).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0