Svenska Hjältar

"Världen är ingen bra plats att leva i", så uttryckte jag mig i ett av mina blogginlägg för ett tag sedan. Det finns som vi alla vet en sådan oerhörd nöd och fattigdom, ute i vår värld, att man blir ångestfylld bara man tänker på det. Men mitt i all detta elände, finns det ljus i tillvaron. Det handlar om vanliga människor som vågar stå upp och genom sitt privata och brinnande engagemang kämpar med all sin kraft för att råda bot på allt detta lidande.

Just nu pågår i tidningen Aftonbladet nomineringar till "Svenska Hjältar". Man vill genom detta uppmärksamma det som jag nyss nämnt nämligen vardagshjältarna. Två personer som nominerats är Solbritt och Kjell Holmbom i Muskus, några kilometer ovanför Älvsbyn här i Norrbotten. Solbritt och Kjell har under många år flitigt arbetat för de små och utsatta i Kenya. Mellan 1986-1998 var de två bosatta i landet, och fick på nära håll se och uppleva den ibland hopplösa situation som den kenyanska befolkningen levde under. De två har med andra ord varit på plats och har genom detta skaffat sig stora viktiga erfarenheter som senare vid hemkomsten kom väl till pass.





¤ Solbritt och Kjell Holmbom har fått en av nomineringarna till
Aftonbladets "Svenska Hjältar". Nomineringen låter som följer:

"Solbritt och Kjell Holmbom har i all tysthet stöttat barnfamiljer i Kenyas slum i 25 år. De samlar in pengar, ordnar loppis, pantar flaskor och burkar, har en biodling, ordnar minnestelegram och är mycket uppfinningsrika för att hitta sätt att hjälpa. Alla intäkter går oavkortat till hjälpverksamheten. Efter att ha bott i Kenya 1986-1998 har paret egna kontakter där som ser till att pengarna hamnar på rätt ställe och gör mesta möjliga nytta.

De besöker landet regelbundet och har kontinuerlig kontakt med sina kenyanska vänner. Att dessa människor dessutom gör mycket på hemmaplan, helt utan åthävor, är fantastiskt. Jag tycker att deras långvariga, långsiktiga insatser är mycket hjältemodiga - i synnerhet som de är alldeles vanliga människor utan rikedomar att stödja sig på. Deras engagemang kommer från hjärtat och visar att vi alla kan göra skillnad - om vi bara vill.

Catherine Lundmark".





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0