THE STEELMENS - Älvsbyn

Under arbetets gång med att färdigställa biografin över Staffan Sundin, alias Larry Dean, har jag gång på gång stött på popbandet The Steelmens. Litegrann information har jag fått, men det skulle vara utomordentligt härligt, om jag finge ännu mer "kött på benen". Fullständig data om de personer som figurerat i bandet, likaså hur/när gruppen bildades osv. På min blogg finns sedan tidigare utlagt ett urklipp, från augusti 1970, som handlar om Ove Sundström, sångare i bandet. Jag har också tacksamt tagit emot information av Jan Öberg i Älvsbyn, om en annan bandmedlem, Ulf "Flu" Jonsson, som idag är en välkänd fotograf i Luleå. Jag vet också att "Flu" spelat med i Gårunt Show med Bernt Dahlbäck, m. fl. grupper. Namnet Ove Häggström finns även med i sammanhanget. Staffan Sundin har också bidragit med information, och berättat att The Boogie Boys var upprinnelsen - om man kan kalla det så - till vad som senare skulle bli Steelmens. Jag har också hört en fågel viska - vet inte om det är sant - att basisten Sven-Åke Andersson också hade nåt med bandet att göra?

Svenne och jag spelade tillsammans i Rolf Åhmans 1978-1982. Sven-Åke spelade under en följd av år i Leffes från Älvsbyn, tillsammans med bl. a. Ola Frodell, Jan Öquist och Leif Öhlund. Svennes brorsa, Sune Andersson, spelade även han i Rolf Åhmans orkester 1975-1982. Jag tror att Leffes upphörde vid nyåret 1974/75.

Så ni därute, som händelsevis läser detta, har ni information, kanske även gamla bilder etc. Tveka inte, ta gärna kontakt med mig, så kanske jag kan lägga ut detta på min blogg. Det är kul med musik, och dokumentationer, särskilt de där "gamla" gängen från förr. Eftersom jag själv varit med i dessa kretsar, så är det extra roligt.

Dessa rader sände mig Staffan Sundin igår angående min förfrågan:

"Om jag minns rätt så var jag med och bildade The Boogie Boys tillsammans med Ulf Jonsson,
som var en duktig musiker redan då. Hans huvudinstrument var dragspel, men han kunde
nästan spela alla sorters instrument. Jag tror att det var hans band som långt senare slog
igenom med låten "Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt".

Var och lyssnade på dom när de spelade i Stockholm. Ulf Sundström var också med och spelade
både komp- och sologitarr, som han var otroligt bra på. Jag tror att jag var med från början
när det gäller The Steelmens. Vi var unga då, och fick låna trädgårdsmästare Elof Markströms
Ford herrgårdsvagn när vi skulle spela utanför Älvsbyn, t. ex. Luleå, Piteå, Boden. Vi hade även
en replokal på Forum i Älvsbyn.

Jag spelade kontrabas med John Harrys på Folkets hus i Korsträsk. Detta trots att jag inte kunde
spela på basen. Dom sa, - Huvudsaken är att du håller takten! Dom hade ju en slags reklam-
slogan som sa, "Dom som spelar och sjunger hellre än bra" .

Allt detta enligt Staffan Sundin. Ja, ni ser vilka intressanta saker som finns att berätta. Tack Staffan, och även ett tack till Jan Öberg samt Helena Öberg för visat intresse.

Mvh Roger.




Kommentarer
Postat av: Bo Hedman

Mycket intressant att läasa om Älvsbyn 1945 - det år jag föddes!!Festligt att tjuvskytte och skatteskolk var de största problemen för landsfiskalen! Hade Kjell Sundvall hade väl knappast läst just detta innan han gjorde "Jägarna". Personligen tyckte jag att han fick lokalbefolkninge att framstå som riktiga "mesar" som inte gick emot gangsterväldet. Jag brukar aldrig få medhåll på den punkten.Jah kände Kjell som barn och märkte mycket väl hans kreativa förmåga!

2012-01-12 @ 09:00:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0