Urmakare Nordlund i Hortlax



EX-SNICKAREN "FLYTTAR" HEM TILL HORTLAX


¤
- Visst känns det vemodigt att lämna Roknäs, men eftersom jag
inte får tag på någon lokal tvingas jag stänga affären, säger urmakare
Åke Nordlund.


Efter 13 år som urmakare i Roknäs stänger Åke Nordlund affärsdörren. Han är uppsagd från de nuvarande lokalerna och eftersom försöken att skaffa nya misslyckats föredrar Nordlund att upphöra med verksamheten.
    - Men det betyder inte att jag slutar som urmakare. Jag fortsätter i Hortlax, säger Nordlund.

Familjen Nordlund säljer klockor i såväl Roknäs som Hortlax. Fru Edit sköter Hortlaxaffären medan maken jobbar i "filialen" i Roknäs. Där har han också sin verkstad. Nordlund har arbetat som urmakare på heltid i 13 år. Tidigare sysslade han med någonting helt annat.

¤ LÄMNADE BYGGBRANSCHEN
    - Jag var byggnadssnickare i Piteå. På fritid skruvade jag i klockor. Intresset stegrades och jag beslöt att lämna byggbranschen, berättar Nordlund.
Steget från att arbeta med tunga plank till att pillra med millimetersmå klockskruvar gick över förväntan. I två års tid pluggade han per korrespondens för att lära yrket. Kursen arrangerades av en skola i Malmö. Nordlund var en läraktig elev och när kursen avslutades kunde han kvittera ut toppbetyg.
    - Men jag var långt ifrån fullärd efter den tvååriga utbildningen. Det tar minst 10 år innan man kan det här yrket, säger Nordlund.


¤ Det gäller att vara stadig på hand när man sätter verktygen i ett
urverk. Ett vanligt armbandsur innehåller 40 mycket små delar.


¤ KÄRVA TIDER FRÅN BÖRJAN

Speciellt lysande gick inte affärerna de första åren.
    - Jag omsatte inte mer än 37.000 kronor. Det var kärva tider och jag funderade på att lägga av.
Trots besvärliga tider fortsatte han och snart började det lossna på allvar. Nordlund startade affär i Roknäs. Fram till 1971 höll han till i en liten lokal. När OK byggde nytt fick han chansen att flytta tvärs över gatan in i bättre lokaler. Där har han arbetat många dryga dagar. Kundkretsen ökade successivt och klockor lämnades in från hela Pitebygden. Ja, även från andra delar av länet.


¤ Maskinen på bilden rengör klockor. Den är helautomatisk och med
en arm flyttas klockan genom tre "bad".


¤ PITEÅ BEHÖVER FLER URMAKARE
    - Arbete finns det hur mycket som helst. Här i Pitebygden finns det utrymme för fler urmakare. Synd bara att nyrekryteringen är så svag. Det är inte många ungdomar som vill satsa på det här yrket. Jag har erbjudit mig att ta hand om lärlingar, men ingen har nappat på anbudet, säger Nordlund.

Utbildningen till urmakare är omfattande. I Borensberg finns en skola för urmakare och där får man gå i fyra år.
    - Nu ska visst utbildningstiden skäras ned något, säger Nordlund.
Han säljer och reparerar klockor. Inkomsterna från reparationer och försäljning är lika stora. På ett år hinner han reparera upp till 2.000 klockor. Antalet reparationer stiger.

¤ ETT FÅTAL MASKINER
Urmakarjobbet är ett hantverk. Den maskinella hjälpen är inte stor. En helautomatisk rengöringsmaskin och en vibrograf ingår i maskinparken. Vibrografen talar via ett skrivande diagram om hur det står till med uret. Hur många sekunder eller minuter går klockan fel på ett dygn.

Efter nyår plockar Nordlund ihop alla klockor och andra prylar i Roknäs. Svårigheterna att hitta en lämplig lokal gör att han koncentrerar all verksamhet till Hortlax.
    - Det är nog bästa lösningen. Förr eller senare hade jag tänkt att avveckla Roknäs-affären. Det är för jobbigt för en person att både stå i affären och arbeta i verkstan, säger Nordlund.

--------------------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Onsdagen den 31 december 1975.


FAKTA-------------------------------------------------------------------------------

Åke Nordlund (1924-1987) var en av de affärsidkare som gav vår by sin
profil. Granne med Åke Nordlunds familj bodde John Risberg (1912-1987)
med makan Emmy (1914-1998). John Risberg var byns skomakare. Inte
så långt från Åke Nordlunds urmakeri, fanns smeden Vilhelm Asplund (1911-
1970). Mitt i byn fanns en bilverkstad, åkeri samt bensinstation. Det grund-
ades av Samuel Lundgren (1868-1951). Sönerna Einar (1908-1991) och
Arvid (1914-1986) övertog senare rörelsen.

Som ni ser fanns det gott om driftiga kreativa människor inom Hortlax by.
OBS! De ovannämnda, är bara en del av de som en gång verkade för att
tillhandahålla en god service för byns befolkning.

Roger---------------------------------------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: Jonas

Verkligen intressant att läsa mer om min farfar Åke! Jag var bara barnet på den tiden, blott 9 år när han gick bort. :-) Men visst minns jag fortfarande hur jag besökte hans verkstad, och mängderna av klockor som mötte mig där, med mina unga ögon.

2011-11-28 @ 23:35:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0