Intervju med Börje Salming - 1973




BÖRJE SALMING är idag av många ansedd som Sveriges bäste is-
hockeyspelare. Förbundskapten Kjell Svensson anser honom också
vara en av de mest givna i Tre Kronor just nu. Men själv tycker Börje
att han måste bli bättre i allting.

Börje Salming, 22 i april, är Sveriges bäste ishockeyspelare för närvarande. Om man får tro massmedia, lagkompisar - och motståndare. Den unge Brynäs-backen toppar överlägset tävlingen om "Bäste man på plan" hittills, fyra "märken" bättre än en storfräsare som exempelvis Ulf Sterner.
    - Han har i stort sett allt en spelare behöver och kan bli hur stor som helst, betygsätter förbundskapten Kjell Svensson.

Och lämnar därmed beskedet att Börje Salming tillhör de mest givna i dagens Tre Kronor. Kjell:
    - Låt mig nöja mig med att säga, att han är en av våra tre bästa backar.
Själv så tar Börje Salming uppståndelsen kring sin person med filosofiskt lugn. Sådan är han nämligen - utanför planen. På planen ger han allt och kanske lite till.
    - Men jag har lugnat ner mig med tiden, det är sådant man lär sig när rutinen börjar komma. Samma sak är det med täckningen av skott, jag ligger inte ner så mycket längre.

Varför det gått så bra just den här säsongen har Börje själv lite svårt att förklara. Men han ger gärna mycket av förtjänsten åt Tommy Sandlin - det brukar man göra i Brynäs.
    - Och så har jag väl tränat mycket, framför allt har jag lärt mig åka skridskor bättre. Mycket hänger också på viljan, man måste ha en jäkla vilja, gå in för det.

STOR TILLGÅNG
Och det har han - vilja - dessutom mycket av den varan, det kan alla intyga som känner honom eller sett honom spela. Börje Salming, studerande ("skall väl bli ingenjör av något slag"), gör nu sin tredje säsong för Brynäs dit han kom från Kiruna AIF. Brynäs är ju som bekant även något av svenska mästare i att hitta de göttaste bitarna.
    - Ja, han tillhör utan tvekan de verkligt stora som vi fått fram och kan bli en av de bästa här i landet, och även i Europa. En oerhörd tillgång för laget, menar också Brynäs-pappan Thure Wickberg.

Börje Salming debuterade i A-laget under träningslägret i Kosice i Tjeckoslovakien på hösten 1971. I fjol blev det väl inte så mycket Tre Kronor, men han hann i alla fall med att bli bronsmedaljör i VM i Prag. Dessförinnan hade Börje också hunnit avverka över tjugotalet juniorlandskamper, en summa som han i dag är uppe i när det gäller Tre Kronor.

FÖRBÄTTRAS
Trots allt beröm anser Börje, som kanske är den ambitiösaste av alla ambitiösa ishockeyspelare i det här landet, att han har mycket kvar att lära.
    - Jag måste lära mig att exempelvis skjuta bättre, jag måste träna mera, ja, jag måste förbättra mig på praktiskt taget alla punkter, säger Börje, som gärna kör ett extra träningspass när tillfälle ges - hur han nu orkar.
Kjell Svensson:
- Börje är väldigt intresserad av ishockey och han satsar helhjärtat i alla lägen vilket är en ren förutsättning. Om man nu nödvändigtvis måste dra fram några nackdelar, så är han ibland lite okoncentrerad. Men det är helt och håller en fråga om rutin, liksom humöret, som gör att han kan komma lite i obalans.
    - Jag anser att han definitivt kan bli en mycket bra spelare, säger Kjell Svensson, som inte är de stora ordens man.

PROFFSMAN?
Det låter onekligen som om Börje Salming vore en man för proffslägret - eller hur Börje?
    - I och för sig, jag vet inte. Det har varit för mycket tjafs kring hela den frågan. Läser inte så mycket om det längre, tycker att det är ganska ointressant. Jag tror hellre på en elitserie här hemma i första hand.
Några andra önskemål?
    - Naturligtvis, att vinna SM...

-------------------------------------------------------------------------
NORRA-VÄSTERBOTTEN ¤ Onsdagen den 24 januari 1973.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0