Fredagen den 21 oktober

    - Åker du upp till Lundmans och handlar, frågade hustrun.
Lydig som man är av ohejdad vana, så tog jag lappen med de nedskrivna varorna, hämtade bilnycklarna och satte kurs mot ICA-butiken. Efter välförättat värv, tog jag mig en liten omväg innan jag styrde kosan hemåt. Bredvid i framsätet låg kameran och bara väntade att få komma till användning. Ja, det gick så pass långt att den ropade högt och ljudligt: - Jamen Rogge, när i hela friden skall du börja trycka på min knapp?

Den blev så påstridig att jag var tvungen stanna bilen (den "Blå faran", som ni kanske kommer ihåg) för att gå ut med min högljudda kamera för att ta några bilder.
    - Du måste ta meeera bilder, Roger. Titta, där har du ett fint motiv, seså ta nu en bild. Tryck på knappen högst upp på mitt huvud, nuuuuuuu...
KLICK! sa den och så hade jag ännu en bild i min kameras innandöme. När vi kom hem ville den genast spotta ut de tagna bilderna. Och så här blev resultatet...


Höträsket, ja, den gamla badplatsen som vi besökte under de där
ljuvligt varma "sommarlovsdagarna". Hit brukade jag och kompisarna
åka med cykel för att ta oss ett dopp eller två.


Det röda huset i bild är "Smäll-gården". Där bodde syskonen John och
Judit Eriksson. En enda gång har jag varit in där. Och det besöket lär
jag aldrig någonsin glömma. I samma stund jag passerade tröskeln -
steg jag in i en förlorad värld, en värld som andades tidigt 1800-tal.


Vid åsynen av detta, kommer en gammal slagdänga in i mitt huvud:
"På en gammal bänk därnere invid ån där satt vi och vävde drömmar..."
Nåja, å kanske inte överensstämmer med verkligheten. Och låten som
så sakta intog min hjärna, är en schlager signerad Siw Malmkvist.


Skuggan som ses är inte från nån gammal knotig stubbe om ni nu
trodde det. Nää, minsann, det är undertecknad som visar upp sina
breda axlar och muskulösa Arnold Schwarzenegger-kropp.


Varningsskyltar med älg på väg, har ju blivit en exotisk sak för bl. a.
tyska turister att plocka ned och ta med i bagaget hem. Men vad tror
ni de skulle säga då om denna smått humoristiska "Ko-på-väg"-skylt?
Kanhända det vore en grej att saluföra på Tradera, Blocket eller eBay?


I Sandholmen ligger Wiréns rederi...


...och från samma ställe ser man sågverket i Munksund hur bra som
helst. Min farfar jobbade vid sågen. På vintrarna använde han spark-
stöttingen på sin väg över isen. Min pappas bror Sven, körde t.o.m. sin
motorcykel häröver.

--------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0