På promenad genom Hortlax by

Vädret har varit relativt gynnsamt de senaste dagarna, och lär så förbli den närmaste tiden framöver. Idag bestämde jag mig för att gå på promenad upp till byn och ett besök på min pappas grav. Kameran fanns med, så det blev som vanligt några bilder. På hemvägen efter hortlaxvägen, stannade jag upp och fick ett samtal med en dam som bor i min fasters f.d hus. John och Emmy Risberg bodde i ett rött hus bredvid vägen. På tomten fanns en liten byggnad där John hade sitt skomakeri. När han avyttrade verksamheten, började han istället som snickare på Hortlaxhus i byn. Både John och Emmy är döda idag, John avled 1987 och Emmy 1998. Ja, ni ser så mycket minnen man samlat på sig under åren.

Mitt i byn fanns ett stort rött stenhus, där inrymdes byns folktandvård. 1956 stod huset färdigt och tandläkare Gerson Bergman flyttade in på övervåningen med sin familj. Bergman verkade som tandläkare fram till 1972, då familjen flyttade vidare. I Hortlax fanns också Johanssons café, där minns jag att släkten samlades efter mormors död 1964, för dricka kaffe och tårta efter begravningens slut.

Granne med John och Emmy Risberg, bodde urmakaren Åke Nordlund med familj. Åke hade sin butik inrymd i sitt hus, där han både lagade och sålde klockor. Hemma hos min mor hänger en köksklocka som Åke Nordlund tillverkade i början av 80-talet. I byn fanns även frisören Olle Johansson, hans frisersalong låg mitt emot ICA-Lundmans. Apropå Lundmans, så hade man dels sin matvaruaffär, men också en byggnad - som låg på den nuvarande parkeringen - där man sålde TV-apparater och vitvaror. Lundmans började i mindre skala redan 1906 av grundaren Axel Lundman. Verksamheten växte successivt och finns kvar som matbutik än i denna dag.

Byns första skola stod klar 1893. I Sörbyskolan  - som revs omkring 1993 - har många av mina släktingar gått. Bl. a. min far John, jag och min son Andreas. I den gamla läkarstationen härskade bl. a. doktor Agge Dahl i några år. Andra läkare som kom och gick under åren var bl. a. Börje Hardal, Olof Dahlström, Christer Nordenhäll och Anders Blom. 1980 stod den nya vårdcentralen klar och verksamheten flyttades då över dit. Oskar Sundström hade sin lilla cykelverkstad granne med Lundmans. Där kunde man få sin punktering lagad, om man nu inte helt enkelt beslutade sig att köpa en ny cykel. Café Svalan fanns också i byn, liksom Thyr Lundgrens bilverkstad. Byasmeden Wilhelm Asplund hade sin smedja belägen alldeles i början av byn, liksom damfrisörskan Elsie Hedqvist, där byns damer kunde klippa sitt hår.

Givetvis är detta ingen heltäckande dokumentation av de näringsidkare som en gång fanns i Hortlax, långt därifrån, men några har jag i alla fall behandlat. Bilderna jovisst, dom kommer  - här:


I den vita byggnaden t.v. låg Johanssons Café. Granne med cafét
hade "Mode-Inga" sin modeaffär. Till höger låg byns bensinstation
som bröderna Lundgren skötte om. Bröderna hade också ett åkeri
och bilverkstad i samma byggnad. Längst upp till höger i bild fanns
Café Svalan. Mitt emot låg ICA-Lundmans som fortfarande finns kvar.
Så hade vi en blomsterhandel samt en ur-affär (dock inte Åke Nord-
lunds, som låg i början av byn).


Hortlax kommunalkontor som stod klart 1955. I fastigheten har bl. a.
också skola och bibliotek funnits under årens lopp.


Det röda huset till höger i bild var i begynnelsen en Konsumbutik.
När butikens saga var all, byggde man lägenheter där istället.


Till höger Hortlax folktandvård där tandläkaren Gerson Bergman
huserade mellan åren 1956-72. I våningen ovanför praktiken, bodde
Gerson Bergman med sin familj bestående av fru och två barn. Idag
är fastigheten i privata händer. Den gula byggnaden var byns pens-
ionärshem, där bodde min morfar mellan 1970-1987.


Vid lunchtid befann jag mig här, i världens absoluta centrum.


Centralskolan i Hortlax stod klar 1958. Här inrymdes mellan- och hög
stadium. Jag gick här 1968-1973. Trots att skolan genom åren genom-
gått en hel del förändringar, så finns det gamla staketet i förgrunden
fortfarande kvar som en relik från förr.


I huset närmast i bild hade urmakaren Åke Nordlund sin butik. Huset
i mitten bodde min  faster Emmy och hennes make John. Där hade
han sitt skomakeri. Idag när jag passerade fick jag ett samtal med
nuvarande ägaren som berättade att hon och hennes man köpte huset
1976.


1955 fanns den här annonsen i Piteå-Tidningen. John Risbergs sko-
makeri tog sina första stapplande steg året 1944, då hemma hos mina
farföräldrar Amandus och Hanna Lindqvist, dvs John Risbergs svär-
föräldrar.


Efter en bra stund efter mina hembygdsvägar, styr jag äntligen stegen
in mot vårt hus. Därinne väntar hustrun Elisabeth och barnbarnet Norah.
Barnbarnet gjorde förresten en äkta pitepalt åt sin farfar igår afton.
Paltkunnandet har därmed övergått till nästkommande generation.

--------------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST.

Kommentarer
Postat av: Katrina Lenngren

TACK!

2011-10-30 @ 22:47:40
Postat av: Jonas

Åke N var min farfar. Intressant läsning om byn jag växte upp i!

2011-11-13 @ 20:26:28
URL: http://sonaten.se
Postat av: Roger

Hej Jonas!

I min mors kök hänger en klocka som din farfar gjorde/byggde omkring 1980. Dina farföräldrar bodde grannar med mina faster och hennes man i Hortlax.

Mvh Roger.

2011-11-14 @ 12:14:26
Postat av: Margareta

Så kul att läsa om "min" by, som utflyttad Hortlaxbo! Känner igen allt. Bodde granne med din faster Emmy. Tack!

2011-11-15 @ 16:32:20
Postat av: P i X E L I E - Erica Pettersson

Vad roligt att se alla dina bilder från Hortlax!
Dels för att jag alltid älskat historia och gamla bilder, och dels för att jag själv är uppväxt i just Hortlax (bor inne i Piteå nu).
Jag älskade speciellt de inlägg där du lagt in t.ex. en gammal bild och direkt under en nytagen bild från samma område/vy!

Det orange huset på bild 4 i detta inlägg (längst Hortlaxvägen) har även fungerat ett tag som Fritids. Jag gick på "fritte" där mellan hösten 1991 och våren 1994 :)

2013-08-11 @ 15:39:44
URL: http://pixelie.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0