Auktionshallen i Piteå

Sven Jonsson hette innehavaren av Auktionshallen på Kyrkbrogatan i Piteå. Vid sidan om sitt ordinarie arbete på Wallboardfabriken så köpte han bl. a. upp hela eller delar av dödsbon som han sedan sålde vidare genom sin auktionsfirma. Sven var även auktionist och brukade både höras och synas på de flesta "bondauktioner" runt om i pitebygden, där han stod med sin klubba alltid färdig "att slå till". Sven hade också en slipmaskin på bakgården till auktionsfirman, där kunde man få sin gräsklippare upptrimmad för några kronor. Jag och min far gjorde besök nästan varje sommar när pappas klippare började bli "trög". Sven och min far var arbetskamrater på wallboarden, viklet gjorde att så fort de träffades blev det långa samtal dem emellan. Min morfar som tyckte om att samla på gammal biblisk litteratur, cyklade ofta förbi Svens lilla röda byggnad, för att se sig omkring efter något intressant. Och på bakgården i ett förråd fanns ibland det som morfar sökte.

Sven hade också skaffat sig flygcertifikat, och som medlem i Piteå Flygklubb rattade han de små propellerplanen med van hand. När Auktionshallen så småningom fick ge vika för nya byggnader på zonområdet, flyttade Sven Jonsson sin verksamhet till Öjebyn. Det var genom Sven som jag ibland gjorde mina många tidningsfynd. Han t.o.m. ringde upp mig när han kommit över saker som han visste jag var intresserad av. Sven Jonsson är idag borta. Och av hans verksamhet finns i stort sett ingenting kvar. Förutom de saker som jag köpte av honom vid olika tillfällen. En sådan sak är en gammal tidning från 1909, som kom i min ägo nångång i början av 1970-talet. Mest troligt är att spåren av Svens verksamhet också gör sig  synlig i form av föremål i en del hem runt om i Piteorten.


Auktionshallen i kvarteret Ulven på Kyrk-
brogatan 8 i Piteå.


Auktionshallen sett från gårdssidan.


Även denna bild visar Sven Jonssons firma
sett från gårdssidan.


Julkvällen 1909 - en av de saker som jag köpte i Auktionshallen hos
Sven Jonsson.

------------------------------------------------------------------------------
De svartvita bilderna togs av Per-Henrik Nordberg 1973-74. Bilderna
finns till beskådande på www.pitea.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0