En tupplur på Röda Kvarn - med Clark Gable & Vivien Leigh

Det var tänkt att bli en romantisk afton. Bara jag och Elisabeth i sällskap med Scarlett O´Hara och Rhett Butler. Ja, de sistnämnda två var huvudpersoner i filmen vi skulle se: Borta med vinden. Jag gjorde militärtjänstgöringen just då. Vilket fick till följd att jag jämt var så in i bomben trött, och min stora fritidssysselsättning var Sova! Vi hade precis träffats, och varje sekund och minut ville jag tillbringa med Elisabeth. Men den här kvällen blev nog inte riktigt som vi båda tänkt oss.

Det var som jag minns, Elisabeths idé att gå på bio för att se filmernas film. Exakt 238 minuter skulle vi sitta i våra biostolar för att följa med tillbaks till det amerikanska inbördeskriget på 1860-talet. Borta med vinden, som spelades in 1939, hade tilldelats hela 8 Oscars vilket var ett gott betyg som något. Det skulle bli en romantisk afton hand i hand ömt omslingrade i Röda Kvarns lokaler på Storgatan i Piteå.

Trots att jag gjorde mitt allra bästa för att inför Elisabeths ögon vara romantisk, så ville mina ögonlock falla ner som de persienner vi hade hemma. Och medan den amerikanska södern brann, och Rhett Butler och Scarlett´O´Hara möttes i världshistoriens mest minnesvärda kyss, så låg menige Lindqvist och sov. Tro mig, men jag gjorde tappra försök under de nära fyra timmar som filmen varade. Tyvärr så ville inte min romantiska sida komma fram. Jag var trött efter att försvarat min kung och vårt land. Nåja, försvarat och försvarat, jag hade i alla fall putsat mina kängor så pass, att man nästan kunde se sin egen spegelbild i dem.

Och när Ahley Wilkes och Melanie Hamilton också skymtade förbi på vita duken, så hördes en och annan snarkning från den tappre soldaten Lindqvist från Hortlax. När bion äntligen var slut, och romantiken lika bortbåst som en storm i april, så tändes ljusen och det var dags för mig att vakna. Jag har förträngt vad Elisabeth sa och tyckte, om vår gemensamma romantiska kväll. Och det kanske är lika bra. Efter denna romantiska miss, så kom jag med ett förslag. Att nästa gång vi två skulle se romantska bilder på en vit duk, var det ju lika bra att kolla in Lady & Lufsen i deras berömda köttbullscen. Det smäller ju ännu högre, och är ju också betydligt mycket kortare än Borta med vinden. Svaret jag fick av Elisabeth, kan ni tänka er, detta har jag nämligen också förträngt.


Att ligga i lumpen och att försvara sitt land mot fienden är ett rätt så
tröttsamt jobb. Att samtidigt vara romantisk med sin kära...ja, då kan
det bli komplikationer.


Det var jag, Bettan, Scarlett O´Hara och Rhett Butler på
Röda Kvarn i Piteå. Tillsammans skulle vi medverka till
en romantisk helafton. Tyvärr kära Vivien Leigh och
Clark Gable, så somnade jag bort från den amerikanska
södern och det inbördeskrig som rasade.


Det kunde varit jag och Bettan...men det var Clark Gable och Vivien
Leigh i den världsberömda filmen Borta med vinden. I sin biofåtölj i
salongen låg menige Lindqvist från Hortlax och sov sin välbehövda
skönhetssömn.

-----------------------------------------------------------------------------
ROGER LINDQVIST. Bilder: www.engelholm.se / www.bloggywood.moviezine.se /



Kommentarer
Postat av: Lars

Och Ni lever och bor ihop fortfarande, vad jag kan förstå. Bra gjort av Elisabeth.

Mvh

2011-09-13 @ 11:32:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0