I musikens tecken...med Owe & Povel!

Hemma i vårt hus stod en radiogrammofon i vårt vardagsrum. På skivtallriken låg olika artister. En av dem var Owe Thörnqvist. Skivan finns kvar, raspig visserligen men fullt hörbar. Igår la jag den på min gamla grammofon, och vips var jag sju år igen. Plattan med "Herr Jonssons Irrfärder" och "Miss Hambo" var mina favoriter när jag var liten. Men jag lyssnade ofta och GÄRNA på Povel Ramels låtar som fanns på min första LP. Ja, de´var tider de´!


Ibland satt jag och tittade på den där gula saxofonen som snurrade
och snurrade. Färgerna flöt liksom ihop - och genom radions högtalare
hördes Owe Thörnqvists "Herr Jonssons Irrfärder" samt "Miss Hambo".
Det var en lycklig tid. En tid av inlärning av vad som senare skulle komma.
Plattan finns kvar (se bilden), och på etiketten har min syrra skrivit sitt namn.
MEN... det var MIN skiva...
------------------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Kaj

"Herr Jonssons irrfäder" är en riktig höjdare.

En annan av mina favoriter är "Hemma" som börjar så fyndigt:

"Jag minnes ännu barndomshemmets vita knut,

han kunde nog blitt brun men han gick aldrig ut."



/Kaj

2011-09-18 @ 12:16:47
Postat av: Lennart

Owe Thörnqvist, still going strong, har glatt mig med sina underfundiga texter sedan den dag då jag för min första lön som springpojke köpte en dubbel-EP. Den innehöll "Gun från Dragarbrunn", "Svartbäckens rödaste ros", "Miss Hambo" och "Skvättholmavalsen". Sen var jag fast.

2011-09-23 @ 14:45:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0