Konfrimation

När mina föräldrar var i 14-15 årsåldern var det ett måste att "läsa för prästen". Konfrimation. I dag konfrimeras man också. Men det har blivit allt vanligare att helt enkelt strunta i det. 1971 blev jag konfrimerad, precis som alla de andra i min klass. Hemma i vårt gamla album, fanns två kort på mina föräldrars konfrimation i Hortlax kyrka. För cirka 10-12- år sedan, bad jag mina föräldrar "ge namn" åt alla sina respektive kamrater på bilden. Hade vi inte gjort det då, så hade jag aldrig fått vetskap om detta. Därför tycker jag det är viktigt att medan det finns möjlighet så skall man notera de där namnen på bilderna som finns i våra familjealbum. En dag kommer kanske nåt av barnen eller barnbarnen att nyfiket fråga: "Å vem va de  där då? Vad heter den där som syns här"?

Då kanske man står där, och absolut inget vet. Och pga av detta kanske man missar en spännande historia som rör ens släkt. Så skriv för guds skull upp de där namnen medan folk ännu vet. Så har jag i alla fall gjort med mina bilder härhemma, nåja, nästan alla...


Min fars konfrimation i Hortlax kyrka 1937-38.

Följande "gossar" fanns med, under pastor Olssons ledning.

Stående fr. v. ARNE FAHLMAN, Bergsviken, Okänd, GUNNAR ÖHLUND, Storfors, KARL-ARVID LUNDKVIST, Hortlax, ALLAN MARKLUND, Brännfors, Okänd, Okänd, BERGLUND, Hemmingsmark, Okänd, BIRGER FAHLMAN, Hortlax, OLIVER LUNDGREN, flyttade till Sala, Okänd, SIGURD WIKLUND, Hortlax, Okänd, HERBERT HAYLAND, Jävre, Okänd, Okänd.

Sittande fr. v. EGON SANDSTRÖM, Grundvik, Okänd, HERBERT BERGLUND, Hortlax, HÅKAN MARKLUND, Höglandsnäs, HARRY ANDERSSON, Blåsmark, Okänd, ÅKE STRAND, Storfors, TORSTEN LUNDMARK, Storfors, Pastor Olsson, JOHN LINDQVIST, Hortlax, IVAR ERIKSSON, Hortlax (kusin m. John), MELKER LUNDSTRÖM, Hortlax, EUGEN PETTERSSON, Storfors, Okänd, Okänd, JOSEF SANDBERG, Furulund, Okänd, Okänd, RAGNAR LUNDGREN, Hemmingsmark.


Lärjungen;
John Elof Lind-
qvist, Hortlax.


Min mors konfrimation i Hortlax kyrka 1943-44.

Följande flickor (och tre pojkar) fanns med under komminister Elof Wiklund ledning.

Stående fr. v. KURT BERGLUND, Hemmingsmark, Okänd, ERIK JOHANSSON, Blåsmark, Okänd, EVA BERG, Pitsund, Johansson, Okänd, MAJVOR JOHANSSON, Bergsviken, Marklund (g.m. Harry M. Bergsviken), ELSY? JONSSON, SONJA LINDBERG, Hortlax, TORA LUNDMAN, Hortlax, CONSTANCE NORDLUND, Hortlax, MAY BERG, Hortlax, ESTRID BERG, Hortlax (kusiner), SIGRID LUNDSTRÖM, Blåsmark, VERA GRAHN, Pitsund, DORA GRAHN, Pitsund (kusiner), MAJ-BRITT ERIKSSON, Bergsviken, INGA CEDER, Blåsmark (dotter till Johan C.), ELNA SANDBERG, Hortlax, MARY GRAHN, Hortlax (kusin m. min mor), GUNVOR LUNDGREN, Blåsmark, (släkt m. min morfar), MALIN OLOFSSON, Mellanboda.

Sittande fr. v. GRETA SUNDSTRÖM, Jävre, KERSTIN JOHANSSON, Jävre, MALIN LUNDBERG, Blåsmark (god vän m. min mor), KARIN WIKSTRÖM, Blåsmark, AGNES?, Hortlax, FLODSTRÖM, Höglandsnäs, HJÖRDIS MARKLUND, Hortlax, VERA LUNDGREN, Bergsviken, Okänd, (fr. Holmträsk?), GRETA WESTERLUND, Hortlax, ELOF WIKLUND, komminister, Hortlax, ANNY WESTERLUND (tvilling m. Greta W.), ANNA NORDSVAHN, Hemmingsmark, MAY-GERD LUNDGREN, Blåsmark, IRMA JONSSON, Hortlax, Okänd, Pitsund, VALLY LUNDGREN, (tvilling m. Vera L.), Okänd,, Pitsund?, STINA LUNDGREN, Hemmingsmark, LINNÉA g. MORÉN, Pitsund.


May-Gerd Karolina Lund-
gren, Blåsmark.

------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: Ing-Marie

Hej! Va kul, min mamma Vera Lundgren är med och hennes tvillingsyster Vally Lundgren. Moster Vally dog 1981, bodde då i Piteå. Mamma bor i Bergsviken. Måster åter igen säga, din blogg är suverän. Jätteroligt att läsa om Pitebygden och det som hänt där. Fortsätt! Hejdå, Ing-Marie Åkerström

2011-09-14 @ 21:54:25
Postat av: Roger

En uppmärksammad läsare (Lars W.) har hört av sig angående ordet "Konfirmation". Jag har lyckats stava ordet fel. Mitt bidrag till felstavningshistorien blev "Konfrimation". Tydligen så har mina "små grå" inte varit alldeles alerta. Men - rätt skall ju alltid vara rätt: KONFIRMATION, KONFIRMATION, KONFIRMATION, nu kan jag det.

Roger.

2011-09-15 @ 17:35:15
Postat av: Oskar

Hej! Satt och sökte runt lite när jag hittade din blogg. Finns det en större variant av konfirmationsbilden?? Släkten är uppifrån "Brännfors" och heter just Brännfors, därav intresset :) Tack på förhand Roger. //Oskar Brännfors

2011-11-16 @ 10:21:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0