Shanes på Kunskapskanalen

Häromkvällen ringde svågern.
    - Hej Roger! Ser du på Shanes?
    - Nää, sa jag förvånat.
    - Kolla på Kunskapskanalen, dom visar en dokumentär om The Shanes.
    - Ska bli, sa jag.
    - Hejdå! sa svågern Kjell.
    - Hejdå, sa jag.

Jag la beslag på fjärrkontrollen mitt i ett program som hustrun satt och glodde på.
    -Va´gör du? sa hon.
    - Shanes, sa jag. De´är Shanes på Kunskapskanalen! Måste se, kan inte missa det.
Min tålmodiga hustru som efter 33 år blivit van sin ibland impulsive äkta man, med sydländska tendenser suckade djupt. Tyvärr så kom jag in i mitten av filmen, missade alltså början. Äsch, tänkte jag. Men så blev jag glad i sinnet, då jag upptäckte att SVT kör en repris klockan 00.15 i natt. Då ska Lindqvist himself se programmet från början. Så välkomna in i vårt vardagsrum, Tommy Wåhlberg, Svante Elfgren, Torra Rautio, Staffan Berggren och Lennart Grahn. Och om jag har tur så kanske dom spelar "Gunfight Saloon" för mig. En låt som jag själv lirat många tusen gånger ute på dansbanorna.


SHANES - våra Norrbottniska stoltheter från Kiruna. På den här
omslagsbilden saknas gitarristen Staffan Berggren. Kit Sundqvist
från "Fjollträsk" hade kommit in i stället. Men de övriga var precis
som tidigare samma ansikten: Svante Elfgren, Tommy Wåhlberg,
Tor-Erik Rautio och Lennart Grahn.
--------------------------------------------------------------------------
Dokumentären om Shanes gjordes 1965 av filmaren Eric M. Nilsson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0