Staffan Sundin & Anneli Forss: "All the way"

Anneli Forss heter en sångerska som för tillfället är i final i "Eurohit 40" med låten "All the way". Låtens upphovsman är Staffan Sundin alias Staffan von Ego. Staffan skrev låten, som nu blivit så uppmärksammd, för cirka ett år sedan. I sitt ursprung heter den "I går, i dag, i morgon" men fick engelsk översättning av Anneli Forss. I början av augusti figurerade Anneli Forss i ett repotage i Skaraborgs Allehanda. Staffan Sundin har haft den stora vänligheten att skicka mig ett urklipp av detta.




Anneli Forss från Falköping väntar just nu spänt på resultatet i musik-
tävlingen World pop contest, där omröstningen har avslutats.

Från coverbandsångerska till finalist i musiktävlingen World pop contest. Det steget kan verka stort, men inte för Anneli Forss från Falköping. Nu väntar hon spänt på resultatet i musiktävlingen där omröstningen avslutats.

Det är den Holländska radioshowen Euro top 40 som arrangerar tävlingen en gång per år: Sedan får privatpersoner agera jury och rösta enligt samma princip som vid den Europeiska schlagerfestivalen.
    - Jag har ingen aning om hur stort det här är, jag tycker bara att det är roligt.
Mer känd för Skaraborgspubliken är hon genom att ha varit med i flera uppsättningar av Skövde Operettsällskapets uppsättningar. Bland annat har hon varit med i "Peter Pan" och "Annie get your gun". Men första framträdandet gjorde hon redan som sjuåring i Falköping.

Sedan starten av musikkarriären har mycket hänt. Hon spelade på fester och bröllop med sitt coverband. Och det var när hon kom i kontakt med Jussi Björlings rösttränare Joel Berglund i Stockholm som det verkligen lossnade.

Hittade rätt
    - Det var då jag kände att jag hittade rätt. Jag vet inte hur han bär sig åt, jag jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det har betytt mycket för min utveckling.
Tillfälligheterna spelade henne i händerna när musikproducenten Staffan Sundin, alias Staffan von Ego besökte en krog i Stockholm där hon spelade och fick upp ögonen för hennes talang.
    - Hon hade inte bara en fantastisk röst, jag gillade verkligen hennes framträdande, hon har utstrålning säger han till tidningen.

En kontakt etablerades och det dröjde inte länge förrän Anneli fick frågan om hon ville översätta Staffans låt "I går, i dag, i morgon" som skrevs för drygt ett år sedan. Sagt och gjort, hon fick fria händer och balladen "All the way" var född.
    - Jag gillade verkligen låten och översatte den till min kärlek, säger hon.
Därefter försökte Staffan genom sitt privata studiobolag sprida låten vidare.

Fler lokala musiker
    - Jag mejlade runt ganska förutsättningslöst och så nappade den holländska tävlingen Euro top 40 på den. Det är jättekul att den kom med där, för konkurrensen är verkligen jättehård. Kul för Skaraborg är att fler lokala musiker lyckats hamna i finalen. Den nu mer välkända gruppen Timoteij har också låten "Kom kom kom". Återstår att se om Anneli Forss går "hela vägen" i tävlingen. Hon står dock inte och faller med detta. När hon inte sjunger jobbar hon som frisörska och konsult på ett telekombolag som projektledare. Skaraborgs Allehanda önskar lycka till och återkommer med resultatet.

-----------------------------------------------------------------
Skaraborgs Allehanda ¤ Lördagen den 6 augusti 2011.


¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤



Staffan har i det material han skickat också skickat dessa CD: skivor.
Låtmaterialet är uteslutande Staffans egna "ihopsnickrade" verk.



Så till sist ett litet utdrag av den handskrivna hälsning jag fick för någon
vecka sedan. Som synes så har Staffan ett önskemål - att återigen få
prata "Ärans och hjältarnas eget språk" dvs Pitemål. En gång norrlänning,
alltid norrlänning...

//Roger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0