Årets två viktigaste plattor 1973
Hoola Bandoola Band har fått hjälp av flickor från Södra Bergens
Balalaikor på senaste LP:n.
De fria musikgrupperna och deras publik har upplevt något av en vår denna höst. Det börjar verkligen hända saker på folkpopens område. Musikerna formerar sig, går samman för att ordna speltillfällen och lokaler. Musikfronts arbete har redan gett resultat i en rad konserter. Sveriges Radio kan inte längre negligera den nya, inhemska musik som vuxit fram under senare år. Numera spelas faktiskt de progressiva gruppenas - en del av dem i alla fall - plattor inte så sällan i P3, även om man ännu smyger och har sig.
Skivbolagen Musiknätet och Silence fullkomligt öser ut nya skivor, i en takt som faktiskt gör det svårt att hänga med i svängarna. Medan vi funderat över hur vi ska formulera oss för att alla ska förstå vilken pangplatta Hoola Bandoola Bands senaste LP - PÅ VÄG (MNW) är så har den redan hamnat på försäljningslistans allra högst topp! Samma sak med den andra av säsongens två bästa och viktigaste plattor, FÖR FULL HALS (MNW) med göteborgsgruppen Nynningen. Den har förstås inte på långa vägar blivit samma försäljningsframgång som PÅ VÄG (där är Hoola Bandoola helt suveräna), men Nynningens Majakovskij-tolkningar är redan ett begrepp.
Nåja, låt oss i alla fall konstatera att Hoola Bandoolas senaste är precis så gungande rytmiskt skön och textmässigt övertygande som vi hade hoppats och trott. Det lite kantiga i musiken, som den lättstötte förnam i de två tidigare produktionerna, har försvunnit. Kanske har de inlånade flickorna från Södra Bergens Balalaikor haft en gynnsam verkan på grabbarna i bandet därvidlag. Texterna är tydligare, utan att för den skull ha mist den lyriska ton som är Hoola Bandoolas särmärke.
Plattan har en logisk uppbyggnad - från den lätt agressiva inledningslåten "Hugget som stucket" (handlar om den skenbara valfriheten), via stillsamma "Jakten på Dalai lama" (Sök! Men sök fördomsfritt!) till den optimistiska slutsången "På väg". På vägen får vi också bl. a. lära att "Ingenting förändras av sej själv". Som en röd tråd genom hela plattan löper budskapet om att ensam är svag tillsammans kan vi uträtta storverk. Gruppen pläderar för socialism. Det framgår helt tydligt av texterna. Men utan att ordet socialism nämns en enda gång. Bara det...!
Också Nynningen predikar socialismen, med hjälp av den ryska revolutionens store poet Vladimir Majakovskij´s ord. I motsats till Hoola Bandoola Bands stillsamma sätt att säga väsentligheter använde Nynningen oerhört kraftfulla, suggestiva musikaliska medel. Gruppens sångare Thorsten Näslundh sjunger verkligen - FÖR FULL HALS! Nynningen har gjort en platta som det slår gnistor om. Den har samma explosionsverkan som Nationalteaterns hopplöst "bortglömda" LP. Den här råa, osminkade musiken känns förbaskat skön som omväxling. Möjligen kan man invända att Majakovskij´s texter drunknar i musiken. Å andra sidan kan skivan säkert skapa intresse för Vladimir Majakovskij´s person och produktion. Nynningen reser sedan en längre tid omkring i skolorna med ett Majakovskij-program. På måndagen inleder de en turné i Norrbotten.
---------------------------------------------------------------------------
NORRSKENSFLAMMAN ¤ Lördagen den 1 december 1973
Kommentarer
Postat av: Björn Jakobsson
Ja, det är två bra album som jag gärna lyssnar på, men jag skulle knappast utse dem till det "årets två viktigaste plattor"
Trackback