Leif "Pepparn" Pettersson / 1981




Pepparn ska sätta fart igen: - Jag längtar ut att spela nu till våren.
Men jag ska inte köra så hårt som förut, det har jag lovat mig själv.

Leif "Pepparn" Pettersson, 27, är på väg tillbaka. Efter några år i skymundan spelar han den här veckan in en ny skiva:
    - Det har varit segt ett tag men nu hoppas jag att vi ska få fler spelningar. Men en sak har jag lovat mig själv: Det ska aldrig bli som för 7-8 år sedan då spriten knäckte mig.

Vi träffar Pepparn i Tröskafallet i Bergslagen hemma hos far och mor. På väggen hänger slokhatten, som var Pepparns kännetecken när han slog igenom i "Nygammalt" i början av 70-talet. Men på väggen får den hänga:
    - Jag tar aldrig på mig den igen. Den tiden är förbi.

NYKTRADE ALDRIG TILL

Det är 7-8 år sedan som Pepparn och hans svänggäng drog runt Sverige och gjorde bygderna osäkra:
    - Vi körde 3 månader i rad och det var ju alldeles åt pipan. Det blev dåligt med sömn men desto mera av spriten - man hann ju nästan aldrig nyktra till. Jag tror jag vet var alla systembolag ligger i det här landet...
Svänggänget sprack men Pepparn fortsatte, både med dragspelet och spriten:
    - Men så blev det problem, både med kroppen och själen: Man får nervproblem när man håller på och super sönder sig... och så förstördes, bukspottkörteln. Fyra gånger har jag legat på lasarettet för bukspottkörteln och fylldille har jag haft också.
Pepparn var illa ute och läkarna har uppmanat honom att lägga av med spriten:
    - Men jag vill inte lägga av helt. Jag tycker att jag liksom andra har rätt att ta mig en sup då och då och några öl. Jag menar att det går att dra ned på supandet - många säger ju att är man alkoholist måste man sluta helt.

DÅLIGT SJÄVFÖRTROENDE

Fortfarande händer det att Pepparn tar sig ett glas för mycket:
    - Då säger bukspottkörteln ifrån - jag får ont som vid ett njurstensanfall. Så det händer inte så ofta idag att jag går på fyllan.
Pepparn började spela dragspel när han var 4-5 år gammal och har sedan dess slitit ut en hel del bälgar.
    - Men jag har alltid haft dåligt självförtroende och det är väl där spriten kommit in. Det är så fortfarande - jag behöver en öl innan jag går in i studion för att spela in den här skivan.

Innan vi åker iväg till Kumla och inspelningen river Pepparn av några låtar i köket för oss och för sin mor och far:
    - Det blir inte ofta jag spelar hemma numera.
I Kumla väntar kompisarna från Skåne i Zigges Sydeco Band, som de kallar sig: Rolf "Bälgen" Ahlm, Göran "Älgen" Weihs, Sven Rudolf Sjöstrand, Lasse Hallgren och Hans-Åke Bergqvist.

AUDIENS HOS DROTTNING IDA

Just med Älgen och Bälgen har Pepparn varit runt på pensionärshem och skolor i Skåne och spelat Jularbo i ett särskilt program. Calle Jularbo är Pepparns store idol men i dag tycker Pepparn att många dragspelare blivit för fina av sig:
    - Dragspel ska man inte spela Bach på...
Det gör inte Pepparn!
    - Vi hade mycket kul på turnéerna och visst är det roligt att åka ut och spela. Speciellt längtar man ut nu till våren - vintern har jag inget emot att sitta hemma och kura.
I framtiden ligger också et besök hos dragspelsdrottningen Ida i USA - Pepparn och Bälgen är inbjudna. Det våras för Pepparn när han slänger dragspelet och tar nya tag.


Pepparn spelar hemma på kökssoffan - på väggen bakom honom
hänger slokhatten: - Den får vila, men dragspelet fortsätter jag med.


1976 kom LP:n "Nu brinner det i spelet" där Pepparn spelade med Ebbe Jularbo. Inspelningen gjordes hösten 1975 i Europafilms studio. De andra medverkande musikerna på plattan var:

¤ Stig Emanuelsson - fiol

¤ Thore Härdelin - fiol

¤ Giovanni Jaconelli - klarinett

¤ Hasse Rosén - gitarr

¤ Bengt Sjöberg - bas


LEIF Einar Valdemar "Pepparn" Pettersson föddes den 29 juni 1953 i Lindesberg. Han avled en kort tid före sin 35:e födelsedag den 28 maj 1988.
---------------------------------------------------------------------------

Artikeln är hämtad ur AFTONBLADET ¤ Den 19 mars 1981.
Färgbilden med Ebbe Jularbo kommer från LP:n "Nu brinner det i spelet" - 1976
Bilden längst ned är hämtad ur LP:n "Pepparn" - 1973



Kommentarer
Postat av: valle

Hur gick det med Pepparn till slut? Vad jag minns slutade det väl ändå med att spriten knäckte honom. Kanske har jag fel.

2012-05-01 @ 23:19:47
Postat av: Roger Lindqvist

Pepparn dog efter långvarigt drogmissbruk. Föräldrarna dog kort därefter.



2012-05-01 @ 23:38:16
URL: http://rogerlindqvist.blogg.se/
Postat av: Sune Löfman

Vad det skulle vara trevligt om det fanns nån film eller video inspelat med Pepparn

2012-08-31 @ 13:09:49
Postat av: Inga Matsson

Har Pepparn spelat in Bränd Pers vals?

2014-01-28 @ 20:49:04
Postat av: ulf eriksson

Minns killen ,bodde i Delsbo han jobba hos en takstolsbyggare.. han var ofta i skolas bastu..
smal,,blek mycke ärr på armarna kanske insulininjekt. eller annat ?
det va en jäkla trevlig prick.tragiskt öde dock

2014-03-06 @ 09:07:38
Postat av: Lars-Gunnar Blom

Tack för mycket läsvärd artikel om en av mina många favoriter. Jag har länkat till den i artikel på min Hallandsbloggen.
En cd utkom 1988. Det var tal om fler. Vet du något? På youtube hittar jag massor med låtar med honom.

Svar: Hej Lars-Gunnar...Jovisst var han en alldeles enastående dragspelare. Tyvärr så har jag ingen information gällande hans CD-inspelningar.
Mvh Roger.
Roger Lindqvist


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0