MUNKSUND 9:an




¤ En skeppare kliver i land. Rune Ahlkvist, 65, har varit skeppare på
9:an i ett femtontal år. Här har han gjort en sista bekantskap med den
gamla bogseraren som nu ska säljas.



1884 står tydligt stämplat i den välputsade mässingplattan ombord. Sina 95 år till trots så är hon fortfarande ett grant flytetyg. Robust, pålitlig men också följsam då sjön häver sig.
    - 9:an är en bra båt, säger Rune 65, och stänger styrmanshytten. Han vet vad han talar om efter 15 år som skeppare på Munksund 9.

Men nu ska bogserbåten Munksund 9 säljas. Häromdagen stod annonsen i tidningen där man begärde in anbud. Därmed försvinner den sista Munksundsbåten. En epok med gamla anor är till ända. SCA- eller Munksundsbåtarna har gjort sitt och nu är det lastbilar som ombesörjer virkesbefraktiningarna i huvudsak för SCA:s industri i Munksund. Den sjöbefraktning som det blir frågan om hyr SCA via främst Kalixredaren Bert Bergström som utför dem med gamla Munksund 3, numera Freja.

TILL SJÖSS SEN - 32
Rune Ahlkvist, 65, Munksund, känner 9:an innan och utan. Han har varit dess skeppare i ett femtontal år, men är nu sedan en tid pensionerad. Rune var till sjöss från 1932. Började som däckspojke och blev med tiden skeppare med s k lillskepparexamen. Han har stått bakom ratten på många av Munksundsbåtarna, som en gång i tiden också bar benämningen Ytterstfors-Munksund - SCA-bolagets tidigare namn.

20 BÅTAR FANNS
Som mest hade bolaget ett 20-tal bogserbåtar som fraktade timmer från Kalix i norr och Furugrund i söder, men också andra längre turer ibland. Hur känns det nu när sista bogseraren säljs och kanske aldrig mer syns stäva fram i vatten hemomkring?
    - Ja, man hann ju bli så bekant med flera av båtarna så på det sättet känns det väl lite underligt nu när man inte mer ser dom här. Men någon riktig längtan tillbaks har jag ändå inte, säger Rune.


¤ Mässingplattan med årtalet 1884 instämplat.

STÄNDIGT JOUR
Många kanske tror att jobbet på en bogserare blir enformigt och långtråkigt då man ju bara drar fram med ett par knop.
    - Men så upplevde inte jag det. Tvärtom var det ett intressant och omväxlande arbete där det alltid fanns att göra. Gammalt tillbaks hade vi också ständig jour, natt som dag, och då kanske det blir långa dagar många gånger, berättar Rune.

HÅRD STORM
Han minns särskilt dom problem man hade då pråmarna brukade slita sig.
    - Jag tror det var 1934 som en storm på bortåt 30 sekundmeter härjade. Då slet sig alla pråmarna, taket blåste av i brädgården och det blev en väldans oreda. Då hade vi fullt upp med att bogsera tillbaks pråmar och få ordning på allt igen, säger han.

TRYGG ÅNGMASKIN
Rune har också stått i styrhytten för ångdrivna SCA-bogserare. En av dom var Munksund 11, utrustad med en ångmotor som utvecklade 146 hästkrafter.
    - 11:an var fin. Ångmotorn gick så tyst och bra till skillnad mot dieslarna som för ett stort oväsen, tycker Rune.

BYGGTS OM
Tillsammans med Rune Ahlkvist och hans efterträdare på Munksund 9, Rolf Lundström, får vi vandra runt på den gamla trotjänaren som nu alltså ska säljas. Man får en känsla av stabilitet och pålitlighet då man bekantar sig med den gamla bogseraren. Visserligen är dess tillverkningsår 1884 hos Bolinders i Stockholm, men det mesta i båten är ersatt och utbytt allteftersom åren gått.
    - En del grovplåtar och annat är dock kvar ända från -84 och har stoppat bra, säger Rolf när vi går runt.

PASSAGERARBÅT
Några tekniska data om Munksund 9:
Bruttodräktighet, registerton, 38,57. Längd 17,6 meter. Bredd 4,15 meter. Djup 2,38 meter. Motor: GM. Marindiesel 220 hästkrafter. Tankvolym 4.000 liter. Fri fart 10 knop. Bränsleförbrukning cirka 20 liter per timme.

Rune berättar att Munksund 9 också varit passagerarbesiktad. Ett 40-tal passagerare fick hon ta. Och det är säkert många som drar sig till minnes både en och annan tur med gamla 9:an i olika sammanhang.


¤ Många minnen återkommer i styrhytten på den gamla bogseraren.
Rolf Lundström t h tog över rodret efter det Rune Ahlkvist, för några
år sedan gick i pension.

PUTSADE MÄSSING
Förr var det gott om mässingbeslag på Munksund 9 och än i dag är den gamla klockan kvar.
    - Det var ett flitigt putsande av all  mässing då för det skulle vara rent och blankt, drar sig Rune till minnes då han slår ett slag i skeppsklockan.

9:an gick mest inom hamn, men det blev ändå en hel del längre turer genom åren. Och en tid fanns även kocka ombord på Munksund 9. Med en fart av mellan 1-2 knop som var vanligt förr för bogsersläpen så gjorde man en tur på t ex Kalix inom två och ett halvt dygn.

OLIKA ÖDEN
När nu Munksund 9 säljs så tas sista SCA-båten ur tjänst. Visserligen finns den lilla Ulven kvar, men den tjänstgör mera som en slags servicebåt inom hamn. De gamla Munksundsbåtarna har gått olika öden till mötes. En del har huggits upp, skrotats. Andra har gått till botten, som t ex Munksund 5, medan andra fortfarande tjänstgör på andra håll längs vår kust.

Freja, som är gamla Munksund 3, ägs numera av Bert Bergström, Risögrund, Kalix, som har den i yrkesbruk bl a åt SCA. Nygrogg, som är Munksund 15, går i tjänst i Stockholm, för att nu ta ett par exempel. Men den egna bogserbåtsepoken för SCA:s del - den är nu slut. I varje fall för Munksundsindustrins del i och med att nu 9:an säljs.

------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Lördagen den 6 oktober 1979


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0