POVEL RAMEL fyller sextio...





Så här ser Povel Ramel ut när han just fyllt 60 och avslutat ett långt
revyspel. Glad och skinande. Han hade meddelat att han firade på
fjärran ort. I själva verket var han hemma på Lidingön.


POVEL RAMEL avslutade revysäsongen i fredags. I tisdags fyllde han 60.
    - Kan vi träffas efteråt?
    - Jovisst, kom på 11-kaffe så får vi snacka.

Familjen Ramel bor på en stig på Lidingön. Huset är något i terrakotta utanpå och inventiöst innanpå. Stora rummet luktar sött och got av blommor. Där går Susanna omkring och försöker ställa vaser och presenter i nån sorts ordning. Halva Sverige har skickat hyllningar till 60-årsdagen, som Povel firade på okänd ort. (I själva verket var han hemma mest hela dagen utom på kvällen, då han gick bort på middag till vännerna Sten och Margaretha på Karlaplan.) Povel kommer in. Han är uppknäppt men har inte tagit av sig skorna. Han går i blått och batik. Han säger först av allt:
    - Vill du skriva i tidningen att jag mottagit alla hyllningarna med största förtjusning och att jag kommer att skriva till precis alla och tacka. Men kanske dröjer det något. Sen sätter vi oss på terassen och elvar kaffe eller kaffar elva eller vad det kan heta.

SPRINGER MOTSOLS

En magnolia blommar och i en buske skymtar en totempåle. Ett barn skriker på granntomten. Det är fruktansvärt hett. Povel kör hatten på näsan och halvlägger sig i en fåtölj:
    - Det är såååå skönt.
Dagen började kl 7 med en motionsslinga och en simtur i en sjö som redan är 21 grader varm.
    - Det var bara jag och några sothöns.

Povel Ramel motionerar gärna när han inte arbetar på teater. Detta för att få balans mellan kalori-intag- och förbränning. När han arbetar på scenen var kväll förbränner han rejält, då är det inget problem. Men nu, när han åter inträtt i privatlivet, måste något göras.
    - Jag springer alltid motsols förresten, detta sen jag en gång blev omsprungen av en herre som var 84 år. Revyn "Minspirationer" har gått 200 gånger sen september i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingfors. Nu är den slut, och det känns tomt, som alltid. Lång tid efteråt rycker det i föreställningsnerven framåt kvällen. Men  efter 14 dagar brukar det gå över och Povel blir som en människa igen.

Vi talar om "Minspirationer", som inte fick de amplaste lovord överallt och om utfallet och om publikens förväntningar kontra artistens längtan att springa motsols. Efter en stund, en kvart eller så, går Povel med på att där kanske borde ha funnits ett stort nummer för honom själv. Att braksuccén inte var längre borta än så.
    - Jo, ja, jo, ja, jag förstår vad du menar och du är inte först. I Helsingfors var det folk som sa att egentligen ville dom ha pengarna tillbaks för att det var för lite Povel... ändå tycker jag att jag gjorde så mycket, jag var ju på scenen nästan hela tiden.... När Povel kommit hem från Helsingfors och knallat runt i huset nån dag satte han sig plötsligt vid flygeln och spelade igenom alla melodierna från "Minspirationer".

I ÄGGET IGEN

    - Det är ju riktigt bra, tänkte jag självbelåtet. På något vis var jag tillbaka i ursprunget, i ägget - bara jag, flygeln och de där melodislingorna... En fin stund... Det kan tänkas att "Minspirationer" kommer i svensk TV, eftersom finsk TV gjorde en upptagning och tänker exportera den. När en revyperiod går mot sitt slut träder ofta artisten in i en enormt skapande period. Det är ingen måtta på allt man ska göra, bara den här revyn är slut. Man ska spela film, skriva bok, göra TV-serie, helst allt på en gång. Alla dessa projekt finns faktiskt på Povels lista, men det ska inte genomföras på en gång. Först ska han fira 60-årsdagen tillsammans med familjen på hemlig ort. Sen ska han bila med Susanna i Bretagne i 14 dagar.

I juli reser Susanna till Ungern för att sjunga i kör och då tänker han sortera upp den bok som finns i skallen, en som kanske får samma rytm som "Min galna hage": kåserier, infall, teckningar, associationer... I tisdags visade TV2 en gammal Povel-kavalkad (han tyckte mycket om den nu när han återsåg den) och lovade efteråt att det skulle bli en hel serie nästa år. Baron Ramel studsade en aning inför denna nyhet. Visst ska det bli TV-serie med Kalle Haskel, men redan nästa år?
    - I så fall ska vi använda oss av alla TV-inspelningar som finns, alla långfilmer, alla privata filmer som togs under resor och turnéer... kanske använder vi oss av formen "Fyra kring en flygel". Vi får se.

TVÅ FILMIDÉER

    - Film? Jo, jag vet att jag tjatat om min film många gånger de senaste åren, men nu råkar det faktiskt vara så att jag har två olika anbud och att jag har minst två idéer, så det så... ja, jag kan till och med säga att om någon filmdirektör sparkar mig riktigt hårt i ändan kanske jag gör filmen före TV-serien.

--------------------------------------------------------------------------
EXPRESSEN ¤ Den 4 juni 1982


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0