Så var det då: december 1968...

December 1968! En väntans och prövningens tid. December månad kröntes av den magiska julaftonskvällen, när klapparna som alltför länge legat på sin plats under vår julgran, äntligen skulle öppnas. Julen 1968 tillbringade vi - som alltid - tillsammans med tjocka släkten. Julaftonen var vi bjudna hos min moster Elly med familj på Krangatan i Piteå. Klockan 3 satt vi alla bänkade i finsoffan, Kalle Anka önskade God Jul och det utgjorde själva starten på firandet. De som samlades runt Kalle, julgröten, skinkan, lutfisken, sillsallaten, prinskorvarna, köttbullarna och klapparna var: Elly, Sune, Robert, John, Maj-Gerd, Henning, Gerd, Roger, Sanfrid, Gösta, Malin, Kent och Lars-Eric.
 
Malin, John och Maj-Gerd. Julaftonen 1968 hemma hos Elly och Sune.
Ljusstaken som min mor håller i handen, var en julklapp som min far
gav som gåva. Den sattes raskt upp hemma hos oss i köksfönstret, redan
på juldagens morgon.
 
Min pappa John i sin vita skjorta med slips i Elly och Sunes vardagsrum.
 
Julmaten intages...
 
Återigen hemma i Hortlax. Min mor och far har beordrats att ställa sig
framför kameran, som var min allra första i sitt slag. En instamatic
med kubblixt som nästan aldrig ville det jag ville. Till vänster om min far,
syns en del av mina julklappar.
 

Min mamma tar igen sig på kökssoffan efter juljäktet. Märk väl ljusstaken i
fönstret. Den fick hon i julklapp på julaftonen.
 
Under mellandagarna kom bäste kompisen Per på besök. Jag tror att vi båda
var rätt så nyfikna på varandras julklappar.
 
1968 bodde syrran fortfarande hemma. I hennes rum hade jag faktiskt
tillträde. Fast under vissa bestämda restriktioner. Ett absolut tabu var
att snoka i hennes handväska. Därför snokade jag i hennes handväska.
Där kunde man t ex hitta karameller, halstabletter... Ett tecken på att
lillebror varit på förbjudet område, var när syrran upptäckte att jag tömt
samtliga tablettaskar. Här har jag alltså blivit ertappad med fingrarna i
syltburken.
 
Ett stort intresse genom livet har varit att läsa. Det började med serietidningar.
Kalle Anka var det allra bästa. I en kartong uppe på vindan, hade jag samlat
mina älskade tidningar. Ibland bar jag ner dem i köket. Den händelsen fångade
min mamma på bild under mellandagarna jul- och nyåret 1968. Den vita maskinen
i bakgrunden är vår första tvättmaskin. Den köpte mina föräldrar av Hilding Holmqvist.
Som senare i livet skulle bli "Hotellkung" och ägare av bl a Pite havsbad. En liten
detalj - på fronten på maskinen ses en dekal. Det är seriefiguren Dennis som
jag vid ett tillfälle klistrade fast. Vi hade ännu vedeldning. Pannan stod placerad
i köket. En panna av märket "Norah", som min pappa köpte 1957 när vi flyttade
in i vårt nya hus. Nya och nya - huset såg dagens ljus redan 1894.
 
--------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0