Gågatan i Piteå sommaren 1975


Det var 1961 som Piteborna för första gången fick se Storgatan i sin
stad avstängd för biltrafik. Man gjorde ett försök att ha en bilfri gata,
där människor kunde i lugn och ro shoppa utan att behöva ta hänsyn
till den biltrafik som flöt förbi. En av min fars bröder hade totalt glömt
av att den stängts. Vilket gjorde att han i vanlig ordning tog sin Opel
med hustrun vid sin sida, och körde på i vanlig ordning. Efter ett tag
så sa han till sin hustru, ungefär följande: Hördö, så konschtit, hä var
då så mötje fålke oppa gatton ida. Vofför använd döm et trottoar´n?
Varpå hustrun snabbt la till: Men du, hä jär ju stängt för bilan jenna,
dö få et tjör jär!


37 år efter att den stora färgbilden togs, står jag med min kamera
denna kylslagna onsdag den 8 februari 2012 och riktar in mitt fokus
på en nog så välkänd "skyline" i vår stad. JOWA husets tak, idag fyllt
av snö och is. Den välkända affären där alla pitebor någon gång i sitt
liv varit in, för att eventuellt kanske köpa en kamera, eller lämna in
sin filmrulle för framkallning. Idag har verksamheten bytt profil. Nu
finns här ingen Henrik bakom kameradisken längre, han som alltid var
så glad och trevlig vid mina besök. Idag slår parfymdoften mot de be-
sökare som går in i affären. JOWA butiken finns kvar, men inriktningen
är en helt annan.

---------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0