Hen, vad är detta för trams?

Jag vill börja med att säga att jag inte är så värst insatt i ämnet. Men vad jag hört så finns ett förslag på att man istället för det brukliga "Hon & han" skall säga hen. Det är mera könsneutralt, lär någon förståsigpåare sagt. Vilket trams! Pojkar/män = pojkar och män. Flickor/kvinnor = flickor och kvinnor. Precis som det är menat. Eller kanske det blir instiftat någon sorts lag som säger att pojkar måste börja klä sig i flickläder och vice versa. Hen, låt det för Guds skull stanna i endast en tanke.


Kommentarer
Postat av: Kristina

"Hen" låter som en genväg mellan "Han" och "Hon".. Får jag säga vad jag tror.. Livet har inga genvägar om vi vill leva det fullt ut.

2012-02-21 @ 23:40:34
Postat av: Roger

Konstigheter som det här, får mig att klia mitt huvud både en och två gånger. Vad vill man egentligen uppnå? Ska vi sudda ut våra manliga- och kvinnliga identiteter? Det om nåt skapar förvirring.

2012-02-22 @ 11:09:22
Postat av: Jeanette

Gjordes e bok med en Hen nyligen för mindre barn men begreppet Hen myntades tydligen redan under 60 eller 70-talet. Gillar inte tanken att det skulle ersätta hon eller han men kan tänka mig att i vissa sammanhang är ordet hen kanske kul att använda :D Men vi behöver knappast oroa oss för någon lagstiftning :D

2012-02-22 @ 15:14:49
URL: http://jeanhed.blogspot.com/
Postat av: Jeanette

Jag funderade lite längre runt detta med Hen och varför det kommit till...

Jag tycker att "genusgrejen" kan överdrivas ibland men man får se det som "social forskning" och ett sätt att "öppna upp ögonen" för hur vissa saker runt om oss faktiskt tyr oss och att ibland är det nyttigt att gå "utanför boxen" för att förstå sig själv och andra. Jag som stolt kvinna är inte det minsta könsförvirrad bara för att jag idag kan gå runt i byxor och jobba som brandman. Däremot verkar det ibland förvirra min omgivning desto mer ;) "Varför får inte pojkar bära råsa" "Varför är det bara tjejer som leker med dockor" osv. Som tjej som avskydde råsa och älskade att leka med allt utom dockor så hade jag älskat om det funnits lite mer "genustänk" under min uppväxt, faktiskt :D Den säger inte att män måste vara kvinnor, den säger att du är den du är och du är lika mycket värd. Tex Max älskar ju Bilar, knappast just för att han är pojke, han bara gör det. Och jag skulle bli jättearg om någon försökte förändra det. Men hans kärlek till bilar ses som norm- efterosm ha är pojke så är det okej. Men tänk om Max varit en Maxina då, men fortfarande med samma kärlek för bilar? En del skulle titta snett och märkligt på det. Sådant irriterar mig faktiskt mer.

2012-02-22 @ 15:22:27
URL: http://jeanhed.blogspot.com/
Postat av: Jeanette

svs "socialt tvång"- vi gör saker vi kanske inte egenltigen vill, utn vi gör dme för att det är normen och instinktivt vivll de flesta människor "smälta in i den stora gruppen", passa in. Så det är utärkt att man gör barn uppmärksamma på det redan i unga år :D "vaåd Hen, vad lustigt, vvad är hen? Kan ja vara en hen? Hur kan han och hon vara hen? Vi är ju så olika?". Men allt som gör oss alla lika då?

2012-02-22 @ 15:25:52
URL: http://jeanhed.blogspot.com/
Postat av: Jeanette

Förlåt Roger för mina långa och många kommentarer men ajg hade tydligen en hel del att säga om detta! ^_^Men nej, jag skulle inte börja kalla min dotter eller son för Hen istället för Han eller Hon. Däremot kanske någon gång använda det för att göra barnet uppmärksam och reflektera över att det finns skillnader men att likheterna mellan könen också är stora. Att individen är det som räknas.

2012-02-22 @ 15:28:22
URL: http://jeanhed.blogspot.com/
Postat av: Roger

Hej Jeanette... som sagt kan inte säga att jag studerat ämnet något djupare, men min spontana reaktion var "Vad har dom nu hittat på för nåt". I mina öron tycks det flummigt, att vi skall fostra våra barn i att inte identifiera oss med det kön vi tillhör. Jag har jobbat på ett mentalsjukhus, jag vet att vissa patienter som vistades där hade haft en "störd" barndom. Några patienter visste inte om de var man eller kvinna, man hade ingen egen identitet. Jag ska inte fördjupa mig mera i detta, vill bara ha sagt att det finns väl ändå en mening med att vi är födda till man och kvinna. Heller hur?



mvh/Roger

2012-02-23 @ 12:08:26
Postat av: Jeanette

Roger: Min spontana reaktion var densamma men sen funderade jag lite på det. Vad är kön, vad bestämmer vad som innefattar i den identiteten? Hur kan man förändra det osv. Tex läste jag sås ent som igår en artiel om "plupp i pluppskogens" skapare, som blev konstnär på 50-talet om jag inte missminner och gick på konstfack och folk kunde inte tro att en gift kvinna kan bli konstnär :D Idag skulle ju inte en fan få för sig att ifrågasätta huruvida en kvinna kan eller inte kan bli i princip vad som helst i Sverige, huruvida hon är gift eller inte har inte heller någon större betydelse. Så identiteten förändras ju med generationerna och deras normer och det kan man ju bara anta att jag som kvinna idag, har en del å tacka feministerna och genustänket för ;) Tror detta kanske är mest tydligt för den som själv är kvinna. Jag håller med om att man är man och kvinna är kvinna, men vilka förväntningar vi har på dessa benämningar är varierande :D

2012-02-23 @ 13:44:36
URL: http://jeanhed.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0