KOLBJÖRN - trotjänaren från Piteå




Kolbjörn är känd efter hela Norrlandskusten men har tjänat ut som
timmerbogserare. Nu är båten blickfång i Norra hamnen i Luleå. Thomas
Wirén (infälld) planerar att använda Kolbjörn till flytande servering.

Ingen bogserbåt har släpat så mycket timmer längs Norrlandskusten som Kolbjörn. Och skeppsredare Thomas Wirén i Piteå säger:
    - Det finns dom som påstår att det spökar ombord...

Kolbjörn är en färgklick på vattnet utanför Norra hamnen i Luleå. Med orangemålat skrov och skorsten i samma kulör. Piteårederiet Wiréns färger. Wiréns har lånat ut Kolbjörn till en sjöfartsutställning i ett av magasinen i Norra hamnen. Hit kom Kolbjörn själv bogserad - maskineriet är nämligen bortplockat sedan flera år.

¤ 70-årig trotjänare
Skeppsredare Thomas Wirén tycker att det är roligt att Kolbjörn kan glädja turister och invånare i Sommar-Luleå.
    - Kolbjörn byggdes 1917. Namnet fick bogseraren efter en skogschef, Kolbjörn Sönsteby, i dåvarande Kramfors AB som först ägde båten. Då drevs den med ångmaskin.
    - Kolbjörn var en jätte för sin tid, var byggd både för bogsering och isbrytning. Den bröt bl a is i Ångermanälven i många år.
På 30-talet gick Kramfors AB upp i SCA. Och Kolbjörn släpade timmer längs Norrlandskusten.
    - 1957 byggdes Kolbjörn om för en miljon kr som var mycket pengar på den tiden. Då ersattes ångmaskinen av en dieselmotor på 2 000 hästkrafter.

¤ Maskinhaveri 1984
Den 31,5 m långa, 250 ton tunga bogseraren såldes 1969 till Wiréns i Piteå. Fortsatte att släpa timmer för Mo & Domsjö, och som isbrytare. Den ursprungligen svartmålade Kolbjörn fick också sin nuvarande orangefärgade dräkt när Wiréns tagit över. Till 1984 var trotjänaren igång.
    - Då rände Kolbjörn in i en packisvall och fick ett vevaxelbrott. Det skulle bli för dyrt att laga, säger Thomas Wirén.
    - Först tänkte vi skrota båten men kom på bättre tankar. Sedan vi plockat ur maskineriet har vi inrett skrovet med nio enkelhytter m m.
    - Det går nu att använda Kolbjörn som flytande hotell och servering. Men ännu har planerna inte tagit fast form.

¤ Enorma släp
Wirén framhåller att Kolbjörn representerar en virkesepok:
    - Ingen bogserbåt har släpat så mycket timmer längs Norrlandskusten. Varje släp kunde omfatta 720 000 stockar, dvs lika mycket som 600 lastbilar med dubbelsläp. Ännu i början av 70-talet fanns 18 timmerbogserare efter Norrlandskusten. Sedan har biltransporterna undan för undan tagit över. Idag finns bara tre rederier med timmerbogsering längs Norrlandskusten - utom Wiréns är det Kalix sjötjänst och Wiberghs i Husum.

¤ Spökande skeppare?
Flera skeppare har styrt Kolbjörn. En av de mest legendariska hette Saltin. Wirén berättar:
    - Saltin var den skeppare som tjänsgjorde längsta tiden i Kolbjörn. Det sägs att han går igen.
    - Grabbar som jobbat på Kolbjörn har berättat de från styrhytten hört dörrar som slagit igen på oförklarligt sätt. De har bara haft en förklaring - att den gamle skepparen spökar.
    - Själv har jag varken hört eller sett honom...
Kolbjörn ligger i Luleå hela juli i samband med sjöfartsutställningen som ordnats av Luleå hembygdsförening och deltagarna i Vuxenskolans studiecirkel "Gamla båtar i Luleå".

----------------------------------------------------------------------------
NSD ¤ Den 7 juli 1987


Så till sist...


...mannen som skrev den här artikeln för snart 25 år sedan, Duff
Deutgen, är far till dansbandsprofessorn Thomas Deutgen.

/Roger


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0