Ny inspelningsstudio i Piteå / 1981




¤ - Lite mindre bas, va? Stefan Forsell, bröderna Per och Lars Nyberg,
jobbar vid mixerbordet i den inspelningsstudio som de själva ställt i
ordning i en gammal f d råkall källarlokal.

För inte så länge sedan var detta ett rått och kallt källarkryffe, mörkt och tyst med spindelväv i taket. I maj månad i år fick dock tre Piteå-ungdomar hand om den 40 kvadratmeter stora källarlokalen. Tillsammans med en snickar-glad pappa satte man igång...
Idag är sista spiken inslagen. Den förstklassiga inspelningsstudion är klar.

Studion ligger efter Storgatan i Piteå. Genom en dörr på bakgården går vi nedför en stentrappa och kliver in i ett syrefattigt rum.
    - Tjena, säger Per Nyberg.
Det är Per och brorsan Lars som, tillsammans med Stefan Forsell, rår om inspelningsstudion.
    - I maj började vi jobba med att färdigställa här. Vi har fått enormt mycket hjälp av farsan (Fred), berättar Per.

¤ Fri från eko
Studion är precis fri från eko som en studio ska vara. I det större av de två rummen står ett trumset uppmonterat. Där sätter sig Lars Nyberg och börjar "hamra" med ett par trumpinnar. I ett litet mindre rum håller Stefan Forsell till med fem killar. Dessa  fem bildar en studiecirkel som undervisas i inspelningsteknik. Lars slår på trummorna så det står härliga till, Stefan rattar på mixerbordet och studiegruppen lyssnar intresserat.

¤ Egna erfarenheter
Varför satsade ni på en egen studio?
    - Vi har alltid varit intresserade av musik. Vi spelar själva och har stor nytta i detta jobb av egna erfarenheter med orkesterlivet. Dessutom finns det ingen privat inspelningsstudio närmare än Skellefteå. Trion har precis börjat ett inspelningsjobb åt Piteågruppen Euskefeurat. Det ska bli en LP vad det lider. Två låtar, av totalt tolv, har man hunnit spela in och mixa.

¤ Skickar för gravyr
Men hur går det egentligen till att göra en skiva? Gör ni allt jobb, eller?
    - Nää, säger Per. Vi gör en färdig tape (ett band), som vi skickar till ett företag söderut för gravyr. Dessa gör i sin tur en mall som de skickar vidare till ett presseri.
    - Vi har tillgång till en bandspelare med åtta kanaler. När man gör ljudet till en skiva spelas varje ljud-del in för sig. Sången på ett band, trummor på ett, gitarr för sig och så vidare. Därefter kan vi kapa, lägga till, tona ner, tona upp vissa ljud och experimentera lite hur som helst.


¤ Stefan (gitarr) och Lars (trummor) provspelar en låt medan Per
monterar en mikrofon i studion.

¤ Bollar med kanaler
    - Att vi har åtta kanaler betyder inte att vi är låsta till en kanal om sju råkar vara inspelade. Då kan vi spela in dessa sju på en och samma kanal och alltså ha sju "rena" på nytt. På så sätt har vi i praktiken hur många kanaler som helst att bolla med, förklarar Per Nyberg. Om en vanlig gitarrknäppande Svensson skulle bli sugen att försöka lansera sig på skiva går det hur bra som helst.
    - Det är bara att beställa tid, precis som på en bilverkstad...

Men det kan förvisso bli ganska dyrt, med Svenssons mått mätt. Att spela in och mixa ett band för en singelskiva (d v s två låtar) tar i genomsnitt 15 timmar. Studion, inklusive tekniker, hyrs ut för 90 kr per timme.

¤ Minst 500 ex
   - För att få trycka upp en singelskiva måste man beställa 500 exemplar. Totalt går det på mellan 5-6.000kr innan kunden har alla exemplaren färdiga i handen med omslag och allt, säger Per och poängterar att det handlar om mycket ungefärliga siffror. För en LP-skiva räknar Per Nyberg med 80 timmar i inspelningstid. Gånger alltså 90 kr/tim., plus att 1.000 ex är ett minimum för beställaren. Omkring 20.000 kr blir slutsumman, enligt PT:s sagesman.

--------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Onsdagen den 9 december 1981


PS. I anslutning till studion fanns även en musikaffär: "NYBERGS MUSIK".
Per Nyberg var med i kommunala musikskolan i Piteå, liksom sin bror
Lars Nyberg. /Roger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0