"Stjärnorna på slottet special"

Lek med tanken att jag vore TV-producent på SVT. Jag skulle i mitt jobb få övermänskligt förfogande och rätt att göra alldeles precis som jag tyckte och tänkte. Jag skulle med andra ord ha fria händer. Tänk även på att jag hade rätt att sudda ut den hårfina gränsen över liv och död. Så en dag knackar någon på min dörr där på TV-huset. In kommer en mindre delegation som berättar att just jag fått i uppdrag att förverkliga "Stjärnorna på slottet special". Men på ett villkor: de personer jag fått i uppdrag att jobba med är alla borta.

Vilka personer ur artist- och författarvärlden skulle jag välja? Ja, det vore för mig en ganska så lätt uppgift. Den första jag skulle ta kontakt med vore Ingmar Bergman. Fortsättningen skulle vara som att öppna en vattenkran, det skulle fullkomligt forsa ut tänkbara spännande förslag. Naturligtvis skulle jag ringa en av mina idoler: Povel Ramel. Jag skulle säga till Povel: Snälla Povel, ta pianot med, och du, när du så kommer kan du vara snäll att åka förbi Martin, Brita, Sune, och du glöm inte Monica Zetterlund.

Innan jag ringer Sten Broman skulle jag nog gruva mig en stund, för jag menar, man vet ju aldrig vad han skulle säga, kanske: Jag kommer, på ett villkor, att det icke - absolut icke finns ett enda dragspel på sju mils avstånd. Som den artige TV-producent jag är, skulle jag ge honom detta svar: Herr Broman behöver inte vara ängslig, Gnesta-Kalle, och Ebbe Julabo har båda tackat nej till min inbjudan.

Karl-Gerhard skulle jag också artigt fråga: Goddag herr Gerhard! Skulle herr Gerhard kunna tänka sig att hedra oss med sin medverkan? Sen så har jag ett förslag, herr Gerhard - kanske herr Gerhard skulle tänka sig ett framförande av "Den trojanska hästen?".

Jag ber härmed att presentera ett förslag till mitt "Stjärnorna på slottet special":


Utöver de redan uppräknade stjärnorna, kommer en presentation på
de personer som redan tackat ja. Beppe Wolgers, Carl-Gustaf Lind-
stedt, Inga Tidblad, Nils Poppe samt Lennart "Nacka" Skoglund.


John Elfström, Sigge Fürst, Ingmar Bergman, Edvin Adolphson, Sven-
Eric Gamble, Julia Caesar och Lars Ekborg.


Lars "Tjadden" Hällström, Ingrid Bergman, Laila Westersund, Zarah
Leander, Greta Garbo, Sten Broman och Hjördis Pettersson.

Utöver de presenterade har även dessa tackat sitt ja:

¤ EVERT TAUBE, MARGARETHA KROOK, ERNST-HUGO JÄREGÅRD, LENNART HYLAND, BARBRO HÖRBERG, VILHELM MOBERG, OLOF PALME, GUNNAR STRÄNG, TAGE DANIELSSON, LENA NYMAN, GÖSTA EKMAN D.Ä., HASSE EKMAN, TUTTA ROLF, ERNST ROLF, VIVECA LINDFORS, JUSSI BJÖRLING, GEORG RYDEBERG, KEVE HJELM, TOIVO PAWLO, HJALMAR BRANTING, CARL LARSSON, ANDERS ZORN, JENNY LIND, CHRISTINA NILSSON, GUSTAF III, JOHAN JAKOB ANCKARSTRÖM, STIKKAN ANDERSON, DAN ANDERSSON, ÅKE FALCK, OLLE ÅKERFELDT, LEIF ASP, EGIL JOHANSEN, ARNE DOMNÉRUS, JAN JOHANSSON, ÖSTEN WARNERBRING, LARS HANSON, TORA TEJE, NAIMA WIFSTRAND, THORD CARLSSON, PER RÅDSTRÖM, LARS GULLIN, SELMA LAGERLÖF m fl

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0