Strömnäskanalen och Piteå hamn en sommar för länge sedan

Visst är det härligt med gamla bilder som kan berätta hur det en gång såg ut. För tänk om vi inte hade tillgång till det bildmaterial som finns runt om i våra stugor och på våra museer runt om i landet. Då hade vi heller ingen historia att blicka tillbaka på. Och inget att lämna vidare till våra barn och barnbarn. Så var rädd om era gamla foton, vårda dem ömt.


En idyll kan man gott tycka. Och visst ser det vackert och inbjudande
ut? Jag skulle gärna vilja hoppa rakt in i bilden, ner i en ruffad motor-
båt med matsäckskorgen i ena handen, och sen, ja, sen ut i Piteå
skärgård. Oj, jag glömde ju mitt metspö! Masken också!


Här gäller samma sak: ett svanhopp rakt in i den svartvita bilden.
Sedan så kör vi en runda mot Tingsholmen. Där står min far och mor
och väntar. Mamma har kokat kaffe, fixat mackor samt bakat goa
bullar till hallonsaften. Du glömde väl inte mitt sugrör?

------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0