GUNDER HÄGG tycker till om kvinnor och idrott




    - Idrott och fruntimmer hör inte ihop förklarade Gunder Hägg i ett
TV-program i går kväll. Han tycker at idrottande "fruntimmer" är
oestetiska.

I går kväll var Gunder Hägg gäst i Lennart Hylands program om idrottsminnen, "Heja Sverige!" Gunder Hägg tog tillfället i akt att frankt förklara att idrott och "fruntimmer" inte hör ihop.
    - Jag tycker det är oestetiskt med idrottande fruntimmer, säger Gunder Hägg i en tid då tävlingsarenorna vimlar av kvinnlig fägring.

Massor av idrottande flickor satt förmodligen och hoppade av ilska när Gunder gjorde sitt uttalande. De som i åratal kämpat för att komma ifrån den styvmoderliga behandling damidrotten utsatts för ska nu 1971 sitta och höra hur en äldre stjärna sitter i TV och säger at de inte har på idrottsplatserna att göra. Expressen bad Gunder Hägg förklara sina åsikter lite närmare:
    - Jag har alltid haft åsikten att fruntimmer, som jag föredrar att kalla dem, inte ska syssla med idrott. Det är oestetiskt.
    - Men jag gör skillnad på idrott och sport. Idrott det är de kraftkrävande grenarna, som skidor, löpning över 400 meter, kastgrenar och liknande. Till sport räknar jag bl a höjdhopp och gymnastik.
    - Nej, jag tycker inte om att Toini Gustafsson vann olympisk guldmedalj i skidåkning. Sånt ska inte fruntimmer syssla med. I alla fall inte längre än fem kilometer. Jag tycker precis som Mora-Nisse att det inte ska få finnas några kvinnliga Vasaloppsåkare.
    - Tänk er själva när man sitter på läktaren och tittar på 400 meter säger Gunder. De första 200 meterna ser det vackert ut. Men sen, ja det ser för jävligt ut.
    - Karlar spelar det inte inte så stor roll med, de ser ju jävliga ut innan de startar. Men den kvinnliga gracen tycker jag så mycker om att jag inte vill se den förvriden och ansträngd i kraftkrävande idrotsgrenar.
    - Det väcker olust hos mig. Jag kan inte hjälpa det, men så är det.
    - Men när ett fruntimmer som Linda Hedmark hoppar höjd, kan det vara tjusigt, det håller jag ned om, säger Under-Gunder som i sin lätta, fina löpstil satte 16 världsrekord på distanser mellan 1 500 meter och 5 000 under åren 1940-45.

-------------------------------------------------------------------
EXPRESSEN ¤ 1971

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0