Dagboksanteckningar / 1919

Att bevara sin tid, det är något som jag försöker efterleva. Detta genom att dokumentera, både i ord, bild och genom muntlig berättelse. För vem vet, en dag kanhända att både blogg och bilder kommer att bli en rik skatt som andra kan ösa ovärderliga fakta ur. I min ägo har jag samlat på mig en del alamanackor. Det är bra i sig. Men ännu bättre är om det finns någon form av anteckningar som berättar vardagliga händelser från en svunnen tid. I vissa av dessa, så är det enbart tomma blad, medan det i andra finns spridda dokumentationer. En sådan är från året 1919. Jag önskar det hade varit fullsmockat med antecknade saker, tyvärr är det inte så. Men det finns några spridda saker, som ändå ger en liten glimt hur det var.



Från året 1919 kommer den här almanackan. En okänd ägare har på
en del sidor gjort lite spridda anteckningar. Bättre än ingenting. Men
så mycket vet jag att den som skrev ner sina rader, bodde någonstans
i min hembygd. Låt oss öppna den för att ta en titt på vad som döljer
sig mellan de röda pärmarna:


Vi skriver januari 1919. På tre rader har vår okände vän antecknat:

¤ "Doktor Salin d. 13"

¤ "Skolans början d. 14"

¤ "Skurning d. 29"


Mars 1919. Fortsättningen lyder:

¤ "Fettisdagslov d. 4"

¤ "Till Doktor S. d. 12"

¤ "Skurning d. 19"


April:

¤ "Anlänt till Lillpite d. 1"


Juli:

¤ "Till Elvsbyn d. 5"


September finns detta:

¤ "Börjat skolan d. 20"


Oktober-månad 1919:

¤ "Främmande hemifrån d. 5"

¤ "Syföreningsauktion d. 25"

¤ "Predikant Johansson d. 25-26"


Julmånaden december 1919:

¤ "Jullof d. 20"

En icke till bredden fylld almanacka, vilket varit mitt önskemål, men som Kajsa Warg en gång sa: "Man tager vad man haver". Och detta har jag gjort, med de anteckningar som den okände en gång gjorde, årtalet 1919.

/Roger


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0