En vandring genom minnenas kvarter...

I dag gjorde jag som jag brukar. Tog mina bilnycklar, min kamera startade Volvon (jodå, den startar faktiskt) och gav mig iväg. Hemma lämnade jag kvar min hustru i soffan. Hon verkade må så gott tillsammans med sin virkning och två katter, så jag hade absolut inte dåligt samvete. När åker iväg på dylika "safari-turnéer" brukar jag lämna en liten vädjan: - Om jag inte är hemma klockan fem, så kan du ringa Interpool!
Än så har Interpool inte behövts, men man vet ju aldrig. På tal om att åka iväg, så kommer jag osökt att tänka på min morfar, Sanfrid. Min mamma har berättat att ibland när han skulle gå till "fuset" (ladugården) för att titta till kossorna bl. a. så blev han borta väldigt länge. Då såg min mormor, Beda, att den där hinken som han hade med sig, var placerad mitt ute på tomten. Efter flera timmar kom han hem igen. Då mormor frågade vart han tog vägen, och varför han inte sagt nåt, så sa han bara: - Ja, du förstår jag kom ihåg att det var länge sedan jag hälsade på hos David.

Tänk om mormor hade haft en mobiltelefon, och morfar detsamma. Nu funkar det inte direkt så när jag beger mig iväg. För det första har vi ingen ladugård, för det andra så skulle jag aldrig åka iväg utan ett enda ord. En annan viktig sak är att vi faktiskt har mobil i dag, tack för att utvecklingen går framåt. Nu kommer bilderna, som togs i dag i Öjebyns kyrkstad, den gamla staden med en historia som heter duga. Öjeby kyrka fyller förresten 600 år, visste ni det? Hurra kyrkan!


I den här fastigheten låg en gång Sjömarks Café. Jag har ett minne
från en spelning som vi gjorde i kommunala musikskolan. Vi hade
troligtvis spelat på kyrkmarknadens invigning, och efteråt tog vi oss ett
fika på Caféet.


Här var entrén...


Fortsättningsvis får bilderna tala sitt eget tydliga språk...


Trallalallala, här går jag... ni ser jag kunde inte hålla tyst...


Snart, mycket snart kommer den här fönsterluckan att öppnas...


Dessa trånga krypin och smala gränder är en viktig del av den charm
som kyrkstaden uppvisar...


Öjeby kyrka fyller 600 år...


Till sommaren kryllar det av människor här under den ständigt
återkommande kyrkmarknaden...


Det var här vi gick i våra röda uniformer de där somrarna i början
av 70-talet...


"Ett fönster står uppe mot söder, undan gardin fram med blondin..."
Jag hörde tydligt Taube som sjöng när jag passerade detta fönster...


Ljudet av vår, hördes tydligt och klart från den snö som sakta men
säkert höll på att förintas inför mina ögon...


När kyrkhelgerna stundade, kom folk från trakten hit för att umgås
och lyssna till Guds ord. En av mina förfäder, min farmor Hannas
farfar, Johan Erik Eriksson-Gefyr (1823-1913) var en av många som
vistades i kyrkstan under högtidligheterna...


Johan Erik Eriksson-Gefyr f. 1823-08-04 d. 1913-06-29. Gift 1844-04-28 med Sara Katarina (Cajsa) Johansdotter f. 1815-06-12 d. 1871-06-22.

¤ Barn: Johan OSKAR f. 1845-05-23 d. ?

¤ ERIK Anton f. 1846-12-16 d. 1916-12.15 (min farmor Hannas far)

¤ SVEN August f. 1849-11-20 d. 1853-04-18

¤ JONAS Gustaf f. 1853-11-27 d. ?

¤ SVEN August f. 1857-11-30 d. 1859-08-01

Johan Erik Eriksson-Gefyr ingår äktenskap nummer två 1874-04-11 med Maria Fredrika Lundqvist f. 1845-07-25

¤ Barn: ERNST August f. 1874-06-17 d. 1924-03-10

¤ HILDA Fredrika f. 1875-11-28 d. ?

¤ Karl AMANDUS f. 1877-12-01 d. 1921-02-05

¤ ANDREAS (Anders) f. 1880-09-28 d. 1962-03-18

¤ NILS Ferdinand f. 1885-01-12 d. 1885-01-21

¤ NILS Verner f. 1886-06-15 d. 1886-07-14

Vad beträffar kyrkgången i Öjeby kyrka så har jag hittat detta dokument som handlar om Johan Erik Eriksson-Gefyr:

Under sommarhalvåret var besök till församlingens kyrka i Öjebyn en ganska vidlyftig färd. Vägen genom byn förbi skolan benämndes kyrkvägen och den gick vidare förbi nuvarande fotbollsplanen, Råmyrstjärn, Aborrtjärn, Bergsvikstét och fram till Hamnviken. Därifrån med båt över till Båtskatan. Intill båtlänningen vid Båtskatan låg Galgbacken, och man kan förmoda att det kändes skönt att ha kyrkan i sikte.

Det ålåg byamännen i orten att upprätthålla ordning i "Gammelstan", Öjebyn, vid de stora kyrkhelgerna, vilket framgår av följande protokoll:

"Sammanträdde Blåsmarks byamänner för att utvälja en Pattruls karl för Piteå kyrk församling, som skedde genom Auctjon för minst fodrande: hvilket anbud Johan Erik Gefyr åtog fulljöra för år 1880 emot en aflöning af 16 Kronor. Som skedde Dag som ofvan den 31 december 1879.

N.P. Bergqvist  Otto Dahlbäck

Betalt af skolkassa för åfanstående patrullsskuldighet som erkännes.
Blåsmark maj den 2 1880.

Johan Erik Gefyr".

-------------------------------------------------------------
Källa: "Glimtar ur en bys historia".


Tillbaka till minnenas vandring... Öjeby kyrkstad är värd ett besök.
Kom hit och bjud er själva på en resa tillbaka till det förgångna...


Vägen hem...

-----------------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST


Kommentarer
Postat av: Chattis

Kul att du tog ett foto av vårt kyrkstugefönster. Jag ska lyssna särskilt noga nästa gång jag åker dit, så kanske även jag hör Taube sjunga.

2012-03-13 @ 09:26:17
Postat av: Roger Lindqvist

Hej Chattis...

Lyssna bara riktigt noga så hör du gamle Evert!

2012-03-13 @ 09:28:42
URL: http://rogerlindqvist.blogg.se/
Postat av: Jeanettej

som Öjebybo är det mycket intressant ^_^ Hade varit intressant att se en karta hur det sg till på denna tid när vattnet låg närmare kyrkbyn och hamnviken måste ha varit mer öppen. Är det någon som taig tpå sig att måla upp ur landet såg ut på den tiden?Är ju väldigt svårt att tänka sig tex Grans och Kyrkbacken som små "öar" där det måste ha varit vatten och mycke blötmarker?

2012-03-13 @ 09:51:39
URL: http://jeanhed.blogspot.com/
Postat av: Chattis

På biblioteket i Öjebyn finns en karta från den tid du efterlyser. Gå bara in där, o be dom hjälpa dig med det.

2012-03-13 @ 22:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0