Hortlaxbilder av lärjungen Lindqvist

Jag tog mig som vanligt en tur upp mot byn igår. Ja, det har jag även gjort idag också. Det blev lite bilder.


Bakom dessa tre fönster fanns skolans slöjdverkstad. Skolan ifråga
är Hortlax skolan som på min tid benämndes Hortlax Centralskola. Min
slöjdlärare hette Gottfrid Marklund och var bosatt i Blåsmark. Gottfrids
hustru hette Sigrid Marklund och hon var lärarinna i Sörbyskolan som
fanns i samma by. I den "stora" skolan rymdes klasserna 4-9:an. I
den mindre fanns 1-3. Andra lärare i Sörbyskolan var Anna-Lisa Bleckert,
Gunhild Lundman, Sigrid Marklund och Ulla Hedberg. Den sistnämnda var
en typ av speciallärare, och hon var i sin tur gift med Börje Hedberg som
bl. a. undervisade i kemi.


När kyrkoherde Curt Carlsson hösten 1971 ledde en studiecirkel i ämnet
släktforskning, var Gottfrid och hans hustru Sigrid med bland de 12
personer som deltog. Gottfrid Marklund (1905-1982) är den skallige
mannen i mörka glasögon stående längst till vänster. Bläddrande i den
stora kyrboken ses församlingens kyrkvärd Håkan Sandlund (1918-1988).
Sigrid Marklund (1907-1987) är damen klädd i vit kofta som intresserat
tittar på. Längst till höger syns Curt Carlsson (1932-2007). Curt var född
i Pitsund, och hade under en tid jobbat tillsammans med min far på Wall-
boardfabriken i Piteå. Curt Carlsson var min konfirmationslärare sommaren
1971.


Högst däruppe satt skolans rektor. Som jag minns så fanns dessa
herrar med i olika omgångar: Birger Sandberg, Torsten Andersson
och Torsten Hedman.


Där de två fönstren syns, fanns en gång en toalett. Tror det var killar-
nas. När flickorna skulle på toa, behövde de aldrig gå ut. Vilket vi
killar var tvungna till. Här kunde vissa ljusskygga elever smyga om-
kring med sina förbjudna cigaretter.


Skolans entré. Fast den såg helt annorlunda ut på min tid.


Den forna lärjungen Roger Lindqvist (med sin fina mössa) gillade sin
skola sådär. Bäst var musik- och teckningslektionerna. Vad beträffar
de slöjdalster jag åstadkom så blev det några storkar och en drös
med smörknivar. En av storkarna lever kvar än i dag. Den mår väl
efter omständigheterna, låter den hälsa.

------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0