Läkarhuset Björnen - Piteå

På den transportcentral ute i Öjebyn där jag jobbade, ingick i våra sysslor att hämta- och leverera gods av olika slag till inrättningar runt om i pitebygden. Personligen hade jag hand om Läkarhuset Björnen på Lillbrogatan, där jag hämtade blodprover, post m.m. varje dag året runt. Det var en trevlig stämning, inte minst från de vackra damerna i personalen. Varje höst bjöds jag på en vaccinspruta så att jag inte skulle bli sjuk i den influensa som rådde.




Fr. v. Margareta Oja-Nilsson, Inger N Björn, Kjell Larsson, Anna-Karin
Brännström, Gunnel Vidgren och Wiweka Gustafsson.

Tre läkare och lika många sjuksköterskor i Piteå, erbjuder allmänmedicinsk och gynekologisk vård under vardagar. Därmed har kommunen fått sin första privata klinik inom den öppna vården.

Läkarhuset Björnen är ansluten till försäkringskassan, och ett besök koster inte mer än på en vårdcentral. Igår hölls öppet hus för alla som ville se sig omkring i de nya lokalerna och träffa personalen.
    - Det har inte varit några svårigheter att komma överens med landstinget och försäkringskassan, trots att byråkratin kring privat sjukvård är besvärlig, säger allmänläkaren Kjell Larsson.

Han var med och startade Citykliniken i Luleå för ett år sedan, länets första i privat regi. Tillsammans med läkarna Margareta Oja-Nilsson och Inger N Björn, gynekolog, äger han företaget som är ett handelsbolag. Den sistnämnda har eget tillstånd från landstinget, medan de båda andra formellt vikarierar på en annan läkares tillstånd.

¤ Samarbete med landstinget
   
- Den här mottagningen kommer att fungera likt en vårdcentral. Skillnaden för patienterna är det centrala läget, och att de kan få träffa en allmänläkare utan att få beställa tid i förväg, säger Margareta Oja-Nilsson. Sjuksköterskorna Gunnel Vidgren som är klinikchef, och Anna-Karin Brännström, har bland annat till uppgift att organisera den dagliga verksamheten. Sjuksköterskan Wiweka Gustafsson är barnmorska.

Samtliga ansökte om tillstånd för at bedriva offentlig sjukvård i privat regi innan den första januari i år. Efter detta datum beviljar landstinget sådana endast på orter som ligger inom ett så kallat stödområde med fri etableringsrätt. Dit hör inte kustkommunerna.


Klinikchefen Gummel Vidgren, sjuksköterska, och allmänläkaren
Kjell Larsson, är glada för datorerna som underlättar arbetet vid kli-
niken.

Kliniken kan ta samma avgifte för läkarbesöken som landstinget, eftersom den är ansluten till försäkringskassan. Frikort gäller även på det privata läkarhuset. Samarbetet med landstinget blir intensivt både när det gäller undersökningar, behandlingar och remitteringar till exempelvis operationer.
    - Om patientunderlaget växer mycket i framtiden, finns det ett antal tillstånd som beviljats i Piteå, men ännu inte utnyttjats. Dessutom tror jag att landstinget så småningom ger någon av oss privata läkare i uppdrag att som entrepenör organisera privata mottagningar i hela länet, säger Kjell Larsson.


Gynekolog Inger N Björn i sitt hittills oanvända arbetsrum.

¤ Billigare
Denna övertygelse motiverar han med att alla aktuella beräkningar visar att ett besök på vårdcentral kostar 900 kronor. Patienten betalar 100 kronor, resten är skattemedel. Inom privat sjukvård kostar varje besök 400 kronor.
    - Politikerna borde reagera över differensen, tycker Kjell Larsson. Inger N Björn har liksom de övriga arbetat många år i landstinget. Hon säger:
    - Jag blir naturligtvis inte en bättre läkare för att jag jobbar privat. Men jag tror ändå att vi här kan bedriva en öppenvård med bättre kvalité på servicen.
    - På den här typen av kliniker behöver inte patienten så många personer innan de kommer till läkaren. Ytorna är mindre och vi har större kontroll på helheten.

Kjell Larsson som provat båda modellerna eftersom han arbetat vid Citykliniken i Luleå under det år den funnits, håller med:
    - Som privat allmänläkare kunde jag ta emot fler patienter varje dag än när jag jobbade vid landstingets sjukvård, och ändå ha mera tid för varje person.

Läkarhuset i Piteå är utrustat med en dataanläggning. I den förs alla journaler in, liksom receptutskrivningar med mera. Liknande investeringar görs vid landstinget.

--------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Lördagen den 31 augusti 1991


För att visa sin uppskattning, fick jag ibland sådana här saker. Med
denna följde även ett påskägg. Jodå, jag började att käka godis
redan i bilen när jag kommit ut.

/Roger


Kommentarer
Postat av: Nella, Gård&Torp

Hej!



Vi skulle vilja publicera en liten bild från när du och din pappa tvättar bilen 1963, självklart med hänvisning till din blogg, i ett reportage om tvätt. Är det okej? Många hälsningar Tidningen Gård&Torp

2012-03-27 @ 09:34:45
URL: http://www.gardochtorp.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0