Nacka Skoglund ringer sin son / 1971




Lennart "Nacka" Skoglund, ringer sonen Evert i Italien.

LILL-NACKA HIT FÖR SPEL
SKRIVER SNART KONTRAKT

Nacka och Nackino, fotbollsspelare. Far och son. Båda med Skoglund som efternamn. För 20 år sedan spelade pappa Nacka sin första match som proffs i Italien. Laget: Inters A-lag i Milano. Han var 20 år då. I fredags var det Nackinos tur. Och han är redan idol, precis som pappa.
Nackino är Nacka Skoglunds äldste son, Evert, 18. Nackas yngste son Giorgio, 14, är också stjärna - i Inters pojklag. Expressen ordnade ett telefonsamtal mellan Nacka och Nackino - Lill-Nacka.

Nacka: - Hej Evert, det är pappa. Du är champ nu.
Nackino: - Hej mästare. Men jag är ingen champ. Jag spelade ju bara en halvtimme mot Crystal Palace. Fyrtio minuter var det kanske.
Nacka: - Tidningarna har skrivit mycket om dig här uppe. De svenska tidningarna skrev att du var bäst på plan.
Nackino: - Nackas grabb kommer att bli en ny mästare, skriver tidningarna här nere. Jag fick applåder så fort jag nuddade bollen. Publiken skrek ibland efter mig, ibland efter dig.
Nacka: - Ja, du har bra löd i dojan.
Nackino: - Det var publiken som ropade in mig. Vi låg under med två ett. De visste att jag kunde skjuta. Målvakten fick göra några prakträddningar på skott från mig. Men vi förlorade matchen. 2-1.
Nacka: - Ja, skjuta var aldrig min starka sida. Och du kan ju springa och dribbla lika bra som jag. Italienska fotbollsexperter säger att du kommer att bli bättre än jag.
Nackino: - Äh.
Nacka: - Du kommer till Sverige i juli.
Nackino: - Jasså?
Nacka: - Då skall ju ni spela mot Djurgården. Det är den 10:e eller 11:e.
Nackino: - Vi har många matcher framöver. Det är svårt att hålla reda på alla.

SKALL BLI ARKITEKT

Nacka: - Jag har pratat med mamma Nuccia. Du kunde ta Giorgio med dig. Tjänar du bra på dina matcher?
Nackino: - Jag spelar ju egentligen bara i juniorlaget nu. Jag har inget kontrakt med A-laget. Jag får min utbildning gratis. Jag går i en privatskola och skall bli arkitekt. Så får jag 500 kronor i månaden. Det är en bra skola. Jag går bara halva dagen. Då kan jag träna på den andra halvan.
    - Men nästa år skall jag skriva kontrakt med A-laget.
Nacka: - Vad tror du att du kommer att få?
Nackino: - Jag får nog ett kontrakt på 50 000 kronor. Sen 5 000 i månaden plus matchpremier. Det blir några tusen för en vunnen match.
Nacka: - I slutet när jag var nere fick jag ungefär 100 000 i kontraktssumma. Så blev det 1 000 kronor i månaden.
Nackino: - Riva, den stora idolen här nere, fick just ett kontrakt på 800 000 kronor.
Nacka: - Ja, det kommer väl du att tjäna snart också. Hur mycket hade ni fått om ni vunnit matchen i fredags?
Nackino: - Ungefär 2 000 kronor.


Evert "Lill-Nacka" Skoglund är inte hemma på svenska så
pappa Lennart fick föra samtalet med sin son helt på italienska,
ett språk som han väl behärskar sedan sin tid som Inters store
idol.

SVERIGE VINNER!

Nacka: - Hur tror du att det kommer att gå i landskampen mellan Sverige och Italien?
Nackino: - Sverige kommer nog att vinna. Jag kan ju vara med i ett svenskt landslag nu också!
Nacka: - Va?
Nackino: - Ja, jag är ju svensk medborgare.
Nacka: - Är det flera fotbollssöner än du i Inter?
Nackino: - Giorgio förstås. Sen är det en son till Mazzola.
Nacka: - Giorgio har mer av min stajl.
Nackino: - Han spelar i pojklaget. Han är ju Inters store målskytt. På sju matcher har han gjort 15 mål. Han spelar på vänstern.
Nacka: - Så han brukar sopa upp backarna på läktaren?

JAG ÄR STOLT!

Nackino: - Det finns inga läktare på de planer där han spelar, men han spelar brallorna av dem.
Nacka: - Var du nervös före din debut i A-laget?
Nackino: - När jag satt och väntade på bänken var jag rätt nervös. Men när jag började spela blev det bättre.
    - Jag hade spelat en match i juniorlaget dagen innan. Så benen kändes tunga.
Nacka: - I din ålder orkade man allt. Var släkten där och tittade på dig?
Nackino: - Alla var här: mamma, brorsan, svärmor, morbror och hans fru. Alla.
Nacka: - Du fick det telegram jag skickade till dig i går?
Nackino: - Ja.
Nacka: - Jag är stolt över dig!

--------------------------------------------------------------------
EXPRESSEN ¤ Söndagen den 6 juni 1971

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0