PERUDDEN - ett dansställe med anor



¤ Syskonen Hans och Christina Skarin driver Perudden - ett populärt
ställe som inte enbart är en danslokal.

¤ Sedan 1957 har familjen Skarin drivit dansstället Perudden. Fram till 1973 var det pappa Yngve som bar huvudansvaret. Nu är han borta och barnen Christina och Hans har tagit över. Från början jobbade Christina ensam, men snart insåg hon att brorsans hjälp var nödvändig. Båda varvar jobbet som dansarrangörer med andra uppgifter.
    - Perudden är ett deltidsjobb, säger syskonen Skarin.

Perudden var ett inneställe långt före ordet "inne" var uppfunnet. Här har många generationer dansant ungdom tillbringat lördagar. Publiktillströmningen har naturligtvis varierat, men Perudden har behållit greppet om publiken.

FORDRAS STOR PUBLIK
Hittills har höstens danser dragit bra med publik.
    - Vi behöver stor publik för att danserna ska gå ihop ekonomiskt. Det är inte alla gånger entrépengarna räcker för att betala orkestergage och andra kostnader som följer med, säger Christina Skarin-Lundström. En och annan ekonomisk smäll måste man räkna med, men de får inte komma alltför ofta.
    - Omkostnaderna har stigit kraftigt. Ett bra band kostar 6-7.000 kronor en lördagskväll, konstaterar Hans.

KRÄSEN DANSPUBLIK
Och bra orkestrar är det enda som duger. Danspubliken i 18-20 årsåldern är mycket kräsen. Publikbortfallet märkbart de gånger man väljer mindre kända orkestrar. Orkesterurvalet när det gäller modern dansmusik är inte så stort. Visst finns det en uppsjö populära band, men de flesta finns söderut och väljer att turnera i landets sydliga delar. Det är svårt att köpa populära dansorkestrar om man inte har goda kontakter. Arrangörer som väljer normala vägar ställs ofta offside. Folkparkerna har inte alls kontrollen över orkesterbranschen. Endast i undantagsfall kan parkerna förmedla de orkestrar man går ut och säljer i sina program.

FOLKPARKERNA TAPPAR
KONTROLLEN
    - Vi hade t ex kontrakt med Vikingarna (just nu etta på Svensktoppen) men det anullerades. Folkparkernas uppgörelse gäller inte. Orketrarnas marknadsförare går egna vägar utan inblandning av folkparkerna, förklarar Hans. Trots svårigheter har Skarins lyckats boka in flera populära moderna band. Max Fenders, Schytts och Polarna för att nämna tre exempel. För att få erkända orkestrar gäller det att vara ute i tid med bokningar. Alla populära orkestrar är fullbokade inte bara 1976 utan även 1977.

VÄNDER SIG TILL DANSANT
PUBLIK
Christina och Hans satsar i huvudsak på modern dans för ungdom över 18 år.
    - Vi har 18 år som åldersgräns med syfte att locka hit dansant ungdom upp till 30-årsåldern. När vi hade 16 år som åldersgräns kom nästan inga ungdomar hit som fyllt 18 år, säger Christina.
För att kunna konkurrera med Bolaget och Napoleon tänker man ansöka om tillstånd att sälja öl.
    - Eftersom andra ställen som vänder sig till samma publik fått tillstånd borde även vi få det, menar Hans.

MOGET GER MERA
PENGAR
Christina och Hans har funderingar på att satsa mera på den s k mogna ungdomen. Några gånger har man försökt med gott resultat. Mogendanserna har större möjlighet att gå ihop eftersom orkestrkostnaderna reduceras. En gång i månaden dansas det moget på Perudden. Då hyr man ut lokalen till föreningen Dans för mogen ungdom.

INTE ENBART DANSSTÄLLE
Perudden är inte enbart ett dansställe. 4-5 gånger i veckan brukar här pågå aktiviteter av olika slag. ABF har många tillställningar på Perudden liksom handikappföreningen och andra sammanslutningar.
    - Ekonomiskt är det bättre och framförallt säkrare att arrangera fester för föreningar och slutna sällskap. Det är betydligt mera chansartat att ställa till med offentliga danser. Men å andra sidan är det en viss charm med danserna, tycker Christina.

12 PERSONER EN LÖRDAGKVÄLL
Hon och Hans jobbar själva med arrangemang. Intensivt eget arbete en förutsättning för att finanserna ska gå ihop. Men man måste även anställa folk. En vanlig danskväll jobbar 12 personer plus musiken.
    - Utgifterna för orkester och personal går upp till 7-8.000 kronor. Det fordras alltså stor publik för täcka dessa kostnader. Vi kan ta in 800 personer i lokalen, säger Hans.
Entréavgiften är 15 kronor. Inte omöjligt att priset går upp med en femma. En del dansställen har redan börjat ta 20 kronor.

ORKESTRARNA ALLT DYRARE
Orkestergagerna har skjutit i höjden under senare år. I början på 60-talet fick man en topporkester för tudenlappen. 1972 kostade ett band i svensktoppsklass 3.000 kronor. I dag måste man punga ut med 7.400 kronor för Yngve Forssélls orkester. Max Fenders är 400 kronor billigare. Marginalerna blir allt snävare men det hindrar inte att Christina och Hans jobbar vidare i branschen. Båda har vuxit upp i nöjes- och dansmiljö och vill inte gärna släppa kontakten.

------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Tisdagen den 14 oktober 1975


ORKESTRAR PÅ PERUDDEN i urval:


YNGVE FORSSÉLLS


MAX FENDERS


POLARNA med JÖRGEN EDMAN


SCHYTTS


JAN ÖJLERS


MAGNUS

-------------------------------------------------------------------------------
Orkesterbilder ur min egen samling.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0