Erik Lundberg - mordhotad

"JAG TÖRS INTE ÅKA HEM LÄNGRE..."
 
 
Ett skakande budskap mötte Erik Lundberg när han i går kom hem till gården i
Harrbäcken. På ytterdörren har någon sprayat en dödskalle och mordhotat
Lundberg med texten "Du ska dö!"
 
En dödskalle målad med svart färg på glasrutan. Orden "Du ska dö", sprayad på nedredelen av ytterdörren. Den synen mötte Erik Lundberg när han på onsdagen kom tillbaka till den gård han hyr i Harrbäcken.
 
Erik Lundberg vet vem det är som sprayat dödshotet på hans ytterdörr. Det är inte första gången någon varit ute efter hans liv.
    - Det här är fjärde gången, säger han, när han visar Piteå-Tidningen det mordhot som är målat på torpets dörr.
    - Men nu är jag verkligen rädd. Nu törs jag inte åka hit längre, inte ens dagtid.
 
¤ MÅSTE INGRIPA
    - Nu är det dags att både polis och åklagare gör något, säger han, under det att vi väntar på att kriminalpolisen från Piteå ska anlända.
Bakgrunden till onsdagens hot mot Erik Lundberg, är enligt vad han själv berättar, en gammal fejd med svartsjuka med i bilden. Bråket startade för två år sedan.
 
¤ STOR STEN
Första gången Erik Lundberg började ana att motståndaren, en yngre man, var ute efter hans liv var när denne gav sig på köksdörren med en yxa i berusat tillstånd. Erik Lundberg tvingades byta ut både handtag och lås. Andra gången ven en sju kilo tung sten genom sovrumsfönstret. Den träffade aldrig Erik Lundberg, eftersom han sov borta den natten.
    - Men hade den träffat hade jag varit rullstolsbunden i dag, tror han.
 
¤ MED GEVÄR
En gång under vårvintern hade Erik Lundberg fest på torpet. Då utbröt det bråk ute på gården.
    - Jag gick ut för att se vad som stod på. Då fick jag en gevärspipa riktad mot huvudet, säger han.
Geväret hölls av den person Erik Lundberg idag utpekar som den som både uttalat och målat hotet på ytterdörren.
 
¤ DU BLIR KORV
Han anade att någonting skulle hända på tisdagskvällen, eftersom den man som hotat Lundberg, kom till honom när han var hos en bekant för att kapa ved. Då kom den yngre mannen i onyktert tillstånd och uttalade följande hotelse:
    - Jag ska göra korv av dig och jag kommer att hemsöka dig...
 
¤ SOV BORTA
Därför valde Erik Lundberg att sova på annat ställe natten mot onsdag. När han kom tillbaka igår vid lunchtid möttes han av dödskallen och "DU SKA DÖ" målat på dörren.
    - Nu kräver jag att få bo här i trygghet med mina djur, säger Erik Lundberg, som är rädd att den person som går lös också ska ge sig på hans djur.
Erik Lundberg har både får och höns i ladugården.
 
¤ POLISANMÄLT
Lundberg har polisanmält mordhotet som utreds av kriminalpolisen. Den man han utpekar som gärningsman har, enligt uppgift, tidigare dömts till 60 dagsböter a´ 50 kronor för olaga hot - mot Erik Lundbergs mor.
 
-------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Torsdagen den 27 augusti 1987.
 
FAKTA---------------------------------------------------------------------
 
Fredagen den 28 augusti meddelar Piteå-Tidningen att en 20-årig kvinna,
anmält sig skyldig till hotelserna mot Erik Lundberg i Harrbäcken.
De är nära bekanta sedan många år tillbaka.
    - Det är mycket tråkigt att en så ung flicka ska stjälpa sig själv
genom att ge mig kriminella hotelser, säger Erik Lundberg.
 
Erik Lundberg avled, 2009, 62 år gammal. /Roger 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0