Gunvor

Än en gång har förändringens vindar blåst. En av våra f.d. grannar har avlidit. Gunvor Jonsson avled den 16 september 82 år gammal. Hon blev sin hembygd trogen genom alla åren. Hon föddes i Hortlax den 20 mars 1930, far och mor hette Viktor och Jenny Jonsson. Hon brukade komma förbi på besök, någon gång då och då. Ibland ringde hon och ville bjuda på kaffe. Gunvor brukade även ge svar på mina frågor rörande hembygden. Det hände att jag gick ner till henne och satte mig vid hennes köksbord. Hon tog då fram sitt album, och berättade om de tider som varit, vilket jag är henne tacksam för. Den sista tiden bodde hon på Hortlaxgården. Nu är hon själv en del av historien. Tack Gunvor!
 
Ibland ringde hon och ville bjuda på en koppa kaffe. Det här var vad som mötte när
man kom in i hallen.
 
I hallen hängde ett foto över Gunvors föräldrahem. I samma hus, bodde hon i dryga 80 år.
 
Gunvor berättar... alltmedan kaffet puttrar på spishällen.
 
Så satt vi där: jag, Elisabeth och Gunvor. En gång bjöd hon mig på en rundvandring i huset.
Det fanns gamla saker som Gunvor sparat sedan sin barndom. Hon visade mig bl. a. en karaff
som hennes föräldrar fick i bröllopsgåva när de gifte sig 1914. T.o.m. ett par skor som hon hade
som liten hade hon kvar uppe på vinden.
 
 När jag skulle ta den här bilden frågade hon hur jag tyckte hon skulle vara. - Ska jag le, eller vara
allvarlig, frågade hon. - Var precis dig själv sa jag. Resultatet blev detta.
 
Gunvors hus som det tog sig ut 2009.
 
--------------------------------------------------------------------------
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0