Julen 1976

Julen 1976 tillbringade vi hos min mors syster och hennes familj i Blåsmark. Som alltid på julhelgerna, så möttes tjocka släkten på den heliga aftonen. Men även de resterande dagarna på middagar. Julen 1976 var den julen då jag själv gav mig en ljudfilmkamera i julklapp. Den inköptes några dagar före julen på JOWA i Piteå, och Henrik Westerlund var den som stod bakom disken, lika artig och behjälplig som alltid. Det var inte endast kameran som jag köpte, när jag ändå hade gott om inspiration, så inhandlades även en ljudfilmsprojektor, filmduk samt ett projektorbord. Detta för att jag skulle kunna använda kameran på julaftonen. Filmerna finns kvar, så även kamera, vitduk och projektor. Kameran är numera en antikvitet som jag - förstås - inte längre har någon användning för. Det är länge sedan den gick i pension.
 
Min mor fick en hushållsmaskin av min far. Och av någon konstig anledning så har jag kvar bruksanvisningen. Den kom väl till användning när morsan bl a skulle göra palt. Julen 1976 spelade jag fortfarande med Rolf Åhmans. Juldagen den 25 december åkte bandet på en spelning till Edeborg i Harads. Annandagjul spelade vi i Piteå, och på själva nyårsaftonen på Medan i Arvidsjaur. Det har nära på förflutit 37 år sedan dess. Som sagt: åren rullar på.
 
Julen 1976 förärades min mor denna maskin av min far.
 
Medföljande redskap.
 
En stycken rulltårta med kaffe är inte fel.
 
----------------------------------------------------------------------
 

Kommentarer
Postat av: Roger

Henrik fick fel efternamn: VIKLUND hette han, och inget annat.

2013-04-20 @ 15:53:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0