Ett möte i det gröna /1978

Svensbyån, mellan Blåsmark och Svensbyn, har många gånger
varit en form av mötesplats för delar av mammas släkt. Så även
denna dag, sommaren 1978.
 
Lyckligtvis fanns denna bro över forsen.
 
Morfar kommer gående...
 
Min syster kommer efter en vanlig spång...
 
Det verkar som om morfar gör sig redo för sång, och det brukade
han faktiskt också göra. Han sjöng rätt så mycket när jag var barn.
En av låtarna var "Lilla vackra Anna", en annan var "Helgdagskväll i
timmerkojan".
 
Och så satt han där; min fina morfar Sanfrid, och filosoferade.
Kanhända att han även tog sig en snus, en stjärnsnus.
 
Matsäcken var naturligtvis med.
 
På en filt satt Elisabeth med en smörgås i handen. Den där filten,
brukade min far ha i sin allra första bil, en blå bubbla 58:a.
 
Delar av sällskapet är församlade.
 
I förgrunden; mor och syster. I bakgrunden sitter pappa och morfar
i samspråk med varandra.
 
Ett behjärtansvärt försök att blåsa ut Bettans cigarett.
 
Som visade sig vara stört omöjligt. Hon rökte, jag inte. Till sist så
tog hon sitt förnuft till fånga. Fast det dröjde...
 

Gerd och Elisabeth.
 
Dagen avslutades i vår grillhörna därhemma.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0