HORTLAX 2:a advent 2013

Åker du nån kilometer söderut kommer du till min mammas födelseby Blåsmark. Ett namn
som komikern Lasse Eriksson sjöng om i en av sina låtar. Min morfar var också född där,
så även min morbror och mina mostrar. Från samma by härstammar min farmor och
hennes släkt. Kort sagt; jag har mina rötter där bl. a.
 
Åker du däremot i nordlig riktning, kommer du så småningom fram till Piteå. Men innan
du hunnit så långt, ca 3 kilometer, så passerar du ett ställe som i folkmun allmänt kallas
Övremarken. Fast det korrekta namnet är Övermarken. Där föddes jag 1957. Det röda
huset längst bort på vänster sida, är Malmgården. Byns församlingshem. Där fanns på
samma plats det gamla församlingshemmet, fram till omkring mitten av 70-talet. Det var
där jag gick i söndagsskola, samt var med i PG-gruppen. I det röda huset i bildens främre
del fanns byns frisör, Olle Johansson. I den gula tegelbyggnaden i dess nedre del, fanns
Bröderna Lundgrens åkeri med tillhörande bansinstation och verkstad. Det fanns även en
kiosk, som idag tyvärr är borta. Det var där jag varje torsdag inhandlade min Kalle Anka.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0